Page 143 - polski4
P. 143

1.   Powiedz, o jakim miejscu mówi podmiot liryczny wiersza. Uzasadnij
              swoją odpowiedź odpowiednimi cytatami.


          2.   Opisując inne ziemie, podmiot liryczny używa wielu określeń.
              Wypisz je do zeszytu wraz z wyrazami określanymi (rzeczownikami).
              Wzór: ziemie – piękniejsze.


          3.   Co podmiot liryczny wiersza S.R. Dobrowolskiego przeciwstawia
              piękniejszym krainom?


              a. Wskażcie refren i ustalcie jego funkcję w wierszu.
              b. O czym świadczy powtarzanie słów być może?
              c.  Jakie uczucia wyraża podmiot liryczny w wyliczeniach miejsc
                zagranicznych i zestawianiu ich z rodzimymi?


          4.   Zastanówcie się, czy wiersz można by podsumować powiedzeniem:




                 Cudze chwalicie, swego nie znacie. Sami nie wiecie, co posiadacie.
                                                                                       Ciekawe!
              Swoje opinie wraz ze sformułowanymi argumentami zapiszcie                Argentyna to jedyny kraj na świecie,
              w zeszytach.                                                             w którym obchodzony jest Dzień
                                                                                       Polskiego Osadnika. To oficjalne
          5.   Przepisz do zeszytu uzupełnione zdania, a potem odczytaj je             święto upamiętnia Polaków przy-
              koleżankom i kolegom.
                                                                                       byłych do Argentyny pod koniec
                                                                                       XIX wieku.
                               Pięknie jest ...?... (gdzie?), ale ...?...
                                                                                       Pomoc
                                                                                       na pierwszym (drugim) planie, da-
                                                                                       lej, w tle, na horyzoncie, obok, niżej,
                      Być może, gdzie indziej są ziemie piękniejsze, lecz ...?...
                                                                                       wyżej, z prawej (lewej) strony, na
                                                                                       prawo (lewo), pośrodku, w oddali

          6.   Opisz jedno z zamieszczonych w podręczniku zdjęć, na których            widać, rozciąga się, rozpościera
              przedstawiono polski krajobraz. Skorzystaj z wybranych wyrazów           się, widnieje, rośnie, wznosi się, stoi
              i wyrażeń oznaczających umiejscowienie w przestrzeni. Użyj
              przymiotników.


          7.   Czy w waszym regionie można spotkać krajobrazy podobne do tych,
              które obejrzeliście na zdjęciach? Porozmawiajcie na ten temat.


          8.   Mieszkamy w Polsce – to nasza ojczyzna. Ale też wszyscy mamy małą
              ojczyznę – mówi się tak o najbliższym regionie, o miejscowości. Z tym
              miejscem wiążą się nasze wspomnienia i codzienne doświadczenia.
              Opowiedzcie o swoich małych ojczyznach.




                                                                                 141
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148