Page 143 - polski4
P. 143
1. Powiedz, o jakim miejscu mówi podmiot liryczny wiersza. Uzasadnij
swoją odpowiedź odpowiednimi cytatami.
2. Opisując inne ziemie, podmiot liryczny używa wielu określeń.
Wypisz je do zeszytu wraz z wyrazami określanymi (rzeczownikami).
Wzór: ziemie – piękniejsze.
3. Co podmiot liryczny wiersza S.R. Dobrowolskiego przeciwstawia
piękniejszym krainom?
a. Wskażcie refren i ustalcie jego funkcję w wierszu.
b. O czym świadczy powtarzanie słów być może?
c. Jakie uczucia wyraża podmiot liryczny w wyliczeniach miejsc
zagranicznych i zestawianiu ich z rodzimymi?
4. Zastanówcie się, czy wiersz można by podsumować powiedzeniem:
Cudze chwalicie, swego nie znacie. Sami nie wiecie, co posiadacie.
Ciekawe!
Swoje opinie wraz ze sformułowanymi argumentami zapiszcie Argentyna to jedyny kraj na świecie,
w zeszytach. w którym obchodzony jest Dzień
Polskiego Osadnika. To oficjalne
5. Przepisz do zeszytu uzupełnione zdania, a potem odczytaj je święto upamiętnia Polaków przy-
koleżankom i kolegom.
byłych do Argentyny pod koniec
XIX wieku.
Pięknie jest ...?... (gdzie?), ale ...?...
Pomoc
na pierwszym (drugim) planie, da-
lej, w tle, na horyzoncie, obok, niżej,
Być może, gdzie indziej są ziemie piękniejsze, lecz ...?...
wyżej, z prawej (lewej) strony, na
prawo (lewo), pośrodku, w oddali
6. Opisz jedno z zamieszczonych w podręczniku zdjęć, na których widać, rozciąga się, rozpościera
przedstawiono polski krajobraz. Skorzystaj z wybranych wyrazów się, widnieje, rośnie, wznosi się, stoi
i wyrażeń oznaczających umiejscowienie w przestrzeni. Użyj
przymiotników.
7. Czy w waszym regionie można spotkać krajobrazy podobne do tych,
które obejrzeliście na zdjęciach? Porozmawiajcie na ten temat.
8. Mieszkamy w Polsce – to nasza ojczyzna. Ale też wszyscy mamy małą
ojczyznę – mówi się tak o najbliższym regionie, o miejscowości. Z tym
miejscem wiążą się nasze wspomnienia i codzienne doświadczenia.
Opowiedzcie o swoich małych ojczyznach.
141