Page 53 - polski4
P. 53
2. Połącz odpowiadające sobie określenia pokrewieństwa.
Zapisz utworzone pary w zeszycie.
Wzór: teściowa – mama męża.
bratowa wujek siostra mamy brat taty brat mamy syn/córka siostry
siostrzeniec/siostrzenica bratanek/bratanica syn/córka brata ciocia
siostra taty stryjenka szwagier mąż siostry żona brata stryjek
3. Przekonaj się, czy już umiesz nazywać członków rodziny. W tym celu
zadaj koleżance lub koledze z ławki pytanie, np. Jak nazywamy
mamę męża? Sprawdź odpowiedź.
4. Z akapitu, który stanowi początek fragmentu Elementarza księdza Rzeczowniki mają różne formy
Twardowskiego dla najmłodszego, średniaka i starszego (s. 42), w liczbie pojedynczej i mnogiej,
wypisz wszystkie rzeczowniki. Odmień je w zeszycie przez przypadki.
a więc odmieniają się przez
liczby. Odmieniają się także przez
5. Rzeczownik może zmieniać swoją formę – przekonaj się o tym.
Ułóż dwa zdania z wybranych wyrazów. Zapisz je w zeszycie. przypadki.
zaprosić kino
do matka przyjechać
syn czekać na
przed wnuczka
imieniny ciocia
po rano babcia autobus
Odmiana rzeczowników
Przypadek Liczba pojedyncza Liczba mnoga
mianownik (kto, co? np. jest) matka, ojciec, dziecko matki, ojcowie, dzieci
dopełniacz (kogo, czego? np. nie ma) matki, ojca, dziecka matek, ojców, dzieci
celownik (komu, czemu? się przyglądam) matce, ojcu, dziecku matkom, ojcom, dzieciom
biernik (kogo, co? np. widzę) matkę, ojca, dziecko matki, ojców, dzieci
narzędnik (z kim, z czym? np. idę) matką, ojcem, dzieckiem matkami, ojcami, dziećmi
miejscownik (o kim, o czym? np. mówię) matce, ojcu, dziecku matkach, ojcach, dzieciach
wołacz (hej!) matko, ojcze, dziecko matki, ojcowie, dzieci
6. W każdym zdaniu wstępnego akapitu Elementarza księdza
Twardowskiego zmień formę rzeczowników z liczby pojedynczej na
liczbę mnogą. Dostosuj formy czasowników. Zapisz nowe zdania
w zeszycie.
51