Page 53 - polski4
P. 53

2.   Połącz odpowiadające sobie określenia pokrewieństwa.
              Zapisz utworzone pary w zeszycie.
              Wzór: teściowa – mama męża.



            bratowa   wujek  siostra mamy  brat taty  brat mamy  syn/córka siostry
            siostrzeniec/siostrzenica  bratanek/bratanica  syn/córka brata  ciocia

            siostra taty  stryjenka  szwagier  mąż siostry  żona brata   stryjek



          3.   Przekonaj się, czy już umiesz nazywać członków rodziny. W tym celu
              zadaj koleżance lub koledze z ławki pytanie, np. Jak nazywamy
              mamę męża? Sprawdź odpowiedź.


          4.   Z akapitu, który stanowi początek fragmentu Elementarza księdza         Rzeczowniki mają różne formy
              Twardowskiego dla najmłodszego, średniaka i starszego (s. 42),           w liczbie pojedynczej i mnogiej,
              wypisz wszystkie rzeczowniki. Odmień je w zeszycie przez przypadki.
                                                                                       a więc odmieniają się przez
                                                                                       liczby. Odmieniają się także przez
          5.   Rzeczownik może zmieniać swoją formę – przekonaj się o tym.
              Ułóż dwa zdania z wybranych wyrazów. Zapisz je w zeszycie.               przypadki.


                       zaprosić                   kino
             do                   matka                     przyjechać
                     syn                    czekać                        na
                              przed                   wnuczka
             imieniny                                               ciocia
                        po         rano      babcia      autobus



                                                          Odmiana rzeczowników


                         Przypadek                        Liczba pojedyncza                   Liczba mnoga
           mianownik (kto, co? np. jest)             matka, ojciec, dziecko             matki, ojcowie, dzieci

           dopełniacz (kogo, czego? np. nie ma)      matki, ojca, dziecka               matek, ojców, dzieci

           celownik (komu, czemu? się przyglądam)    matce, ojcu, dziecku               matkom, ojcom, dzieciom


           biernik (kogo, co? np. widzę)             matkę, ojca, dziecko               matki, ojców, dzieci

           narzędnik (z kim, z czym? np. idę)        matką, ojcem, dzieckiem            matkami, ojcami, dziećmi

           miejscownik (o kim, o czym? np. mówię)    matce, ojcu, dziecku               matkach, ojcach, dzieciach

           wołacz (hej!)                             matko, ojcze, dziecko              matki, ojcowie, dzieci



          6.   W każdym zdaniu wstępnego akapitu Elementarza księdza
              Twardowskiego zmień formę rzeczowników z liczby pojedynczej na
              liczbę mnogą. Dostosuj formy czasowników. Zapisz nowe zdania
              w zeszycie.

                                                                                  51
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58