Page 38 - 881473_cwiczenia_polski_kl7
P. 38

3   Zapytaj rodziców o żargon uczniowski, którego używali w czasach swojej
           młodości. Zapisz kilka przykładów i objaśnij je.










































       4   Przeczytaj poniższe definicje i porównaj je z definicją gwary środowiskowej
           (podręcznik, cz. 1, s. 9).



              Żargon – odmiana języka ogólnego, różniąca się od niego przede wszystkim
              słownictwem i używana na co dzień przez określoną grupę społeczną: zawodo-
              wą, młodzieżową, koleżeńską. Między innymi dzięki używaniu charakterystycz-
              nych wyrazów, znanych tylko lub przede wszystkim członkom grupy, wytwarzają
              się w niej więzi i poczucie wspólnoty. Wyraz o nacechowaniu raczej negatywnym.

              Gwara zawodowa – odmiana gwary środowiskowej, służąca do porozumiewa-
              nia się członków określonej grupy zawodowej, tj. wykonujących podobną pracę
              (np. muzyków, aktorów, nauczycieli, murarzy, szewców). W odróżnieniu od języka
              ogólnego cechuje ją odmienność w zakresie używanego przez grupę słownictwa
              – przede wszystkim chodzi o nazwy narzędzi pracy lub wykonywanych czynno-
              ści, które są właściwe tylko danej grupie zawodowej (np. aktorskie grać ogony to
              ‘występować w trzeciorzędnych rolach’).



                                             36


   0720_881473_cwiczenia_polski_kl7_DRUK.indd   36                               20.07.2020   12:49:01
                                                                                 20.07.2020   12:49:01
   0720_881473_cwiczenia_polski_kl7_DRUK.indd   36
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43