Page 38 - 881473_cwiczenia_polski_kl7
P. 38
3 Zapytaj rodziców o żargon uczniowski, którego używali w czasach swojej
młodości. Zapisz kilka przykładów i objaśnij je.
4 Przeczytaj poniższe definicje i porównaj je z definicją gwary środowiskowej
(podręcznik, cz. 1, s. 9).
Żargon – odmiana języka ogólnego, różniąca się od niego przede wszystkim
słownictwem i używana na co dzień przez określoną grupę społeczną: zawodo-
wą, młodzieżową, koleżeńską. Między innymi dzięki używaniu charakterystycz-
nych wyrazów, znanych tylko lub przede wszystkim członkom grupy, wytwarzają
się w niej więzi i poczucie wspólnoty. Wyraz o nacechowaniu raczej negatywnym.
Gwara zawodowa – odmiana gwary środowiskowej, służąca do porozumiewa-
nia się członków określonej grupy zawodowej, tj. wykonujących podobną pracę
(np. muzyków, aktorów, nauczycieli, murarzy, szewców). W odróżnieniu od języka
ogólnego cechuje ją odmienność w zakresie używanego przez grupę słownictwa
– przede wszystkim chodzi o nazwy narzędzi pracy lub wykonywanych czynno-
ści, które są właściwe tylko danej grupie zawodowej (np. aktorskie grać ogony to
‘występować w trzeciorzędnych rolach’).
36
0720_881473_cwiczenia_polski_kl7_DRUK.indd 36 20.07.2020 12:49:01
20.07.2020 12:49:01
0720_881473_cwiczenia_polski_kl7_DRUK.indd 36