Page 64 - 881473_cwiczenia_polski_kl7
P. 64
7 Do podanych przymiotników dopisz po dwa wyrazy o przeciwnym znaczeniu –
niech jeden z nich będzie utworzony z użyciem nie.
Wzór: wesoły – smutny, niewesoły.
hałaśliwy ,
drogi ,
agresywny ,
miły .
Powiedz, czy dopisane przez ciebie wyrazy – podobnie jak smutny i niewesoły –
mają takie samo znaczenie? Uzasadnij odpowiedź.
8 Zestaw podane przymiotniki tak, aby powstały przeciwstawienia. Pamiętaj, że
nie z przymiotnikami piszemy w takich wypadkach rozłącznie.
mądry suchy głupi mokry
nie , ale
nie , a
Dopisz odpowiednie przymiotniki.
nie , ale chory
nie , lecz ciekawy
9 Przy każdej grupie wyrazów zapisz przymiotniki pasujące do wszystkich
rzeczowników. Zapisz je z nie według wzoru.
Wzór: krzew, budynek, mężczyzna – niewysoki; nie wysoki, ale niski.
1. czekolada, pigułka, kawa – ;
, ale
2. sukienka, książka, audycja – ;
, ale
3. pagórek, dach, podjazd – ;
, ale
4. dziecko, miasteczko, opowiadanie – ;
, ale
5. sąsiadka, krewna, rodzina – ;
, ale .
62
20.07.2020 12:49:06
0720_881473_cwiczenia_polski_kl7_DRUK.indd 62 20.07.2020 12:49:06
0720_881473_cwiczenia_polski_kl7_DRUK.indd 62