Page 40 - polski cwiczenia 8
P. 40

4   O czym, według ciebie, świadczą dłonie ułożone w sposób przedstawiony na
           rysunkach. Napisz, co sygnalizują rozmówcy przedstawione osoby.


                                 Dłonie rozchylone, lekko uniesione sugerują











                                 Splecione ręce z uniesionymi, dotykającymi się

                                 kciukami sygnalizują







                                 Ręce uniesione na wysokość klatki piersiowej
                                 z połączonymi opuszkami palców obu rąk mogą
                                 świadczyć o






       5   Przeczytaj uwagi dotyczące poprawnego używania rzeczownika ręka. Następnie
           ułóż zdania na temat zachowania ludzi w różnych sytuacjach towarzyskich.
           Użyj rzeczownika ręka w określonej formie.


              ręka  ż, Ms. ręce a. ręku, lm. M. ręce, D. rąk, N. rękami (nie: ręcami) a. rękoma,
              Ms. rękach (nie: ręcach) • Wyrażenie dwie ręce odmienia się tak: M. dwie ręce,
              D. dwóch rąk, C. dwom a. dwóm rękom, B. dwie ręce, N. dwiema rękami a. dwoma
              rękoma, Ms. dwóch rękach. Formy przypadków lm. w połączeniu z liczebnikiem
              zbiorowym dwoje: M. dwoje rąk, D. dwojga rąk, C. dwojgu rąk, Ms. (w) dwojgu
              rękach. Formy w ręku, na ręku są równoważne z formami w ręce, na ręce i odnoszą
              się do jednej ręki. Nie należy raczej łączyć ich z liczebnikiem jeden, np.: Trzymała
              piłkę w ręku lepiej niż: Trzymała piłkę w jednym ręku.



           •  Zdanie z rzeczownikiem ręka w narzędniku liczby mnogiej:


           •  Zdanie z wyrażeniem dwoje rąk w dopełniaczu:




                                             38
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45