Page 40 - polski cwiczenia 8
P. 40
4 O czym, według ciebie, świadczą dłonie ułożone w sposób przedstawiony na
rysunkach. Napisz, co sygnalizują rozmówcy przedstawione osoby.
Dłonie rozchylone, lekko uniesione sugerują
Splecione ręce z uniesionymi, dotykającymi się
kciukami sygnalizują
Ręce uniesione na wysokość klatki piersiowej
z połączonymi opuszkami palców obu rąk mogą
świadczyć o
5 Przeczytaj uwagi dotyczące poprawnego używania rzeczownika ręka. Następnie
ułóż zdania na temat zachowania ludzi w różnych sytuacjach towarzyskich.
Użyj rzeczownika ręka w określonej formie.
ręka ż, Ms. ręce a. ręku, lm. M. ręce, D. rąk, N. rękami (nie: ręcami) a. rękoma,
Ms. rękach (nie: ręcach) • Wyrażenie dwie ręce odmienia się tak: M. dwie ręce,
D. dwóch rąk, C. dwom a. dwóm rękom, B. dwie ręce, N. dwiema rękami a. dwoma
rękoma, Ms. dwóch rękach. Formy przypadków lm. w połączeniu z liczebnikiem
zbiorowym dwoje: M. dwoje rąk, D. dwojga rąk, C. dwojgu rąk, Ms. (w) dwojgu
rękach. Formy w ręku, na ręku są równoważne z formami w ręce, na ręce i odnoszą
się do jednej ręki. Nie należy raczej łączyć ich z liczebnikiem jeden, np.: Trzymała
piłkę w ręku lepiej niż: Trzymała piłkę w jednym ręku.
• Zdanie z rzeczownikiem ręka w narzędniku liczby mnogiej:
• Zdanie z wyrażeniem dwoje rąk w dopełniaczu:
38