Page 79 - polski cwiczenia 8
P. 79

Byłoby rzeczą zbyteczną przypominać i uprzytomniać stronę działalności publicz-
              nej zgasłego pisarza, wyliczać jego listy w sprawach krajowych, odezwy do społeczeń-
              stwa w razach klęsk elementarnych, nawołujące do ofiarności, wystąpienia publiczne
              w razach powszechnej rozterki [...]. Wszyscy te akty i prace w żywej mamy pamięci. Wid-
              nieje w nich gorąca miłość ojczyzny, świeci się niestrudzona gotowość do dzieła. [...]
                 Żal całego narodu, żal szczery i głęboki otoczył jego mogiłę. [...] Szczerze i głęboko
              żałuje go literatura polska, którą wywyższył, rozsławił po ziemi i bezcennymi klejnota-
              mi ozdobił.
                 Cześć, wdzięczność i miłość po wsze czasy jego imieniowi .
                                                                   6
                  Na podstawie: Stefan Żeromski, Przemówienie o Sienkiewiczu, w: Elegie i inne pisma literackie i społeczne
                          (https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/elegie-i-inne-pisma-literackie-i-spoleczne.htmlsec201)
              1   Teodor Tomasz Jeż – właśc. Zygmunt Miłkowski (1824–1915), polski pisarz i publicysta
              2   Stanisław Witkiewicz (1851–1915) – polski pisarz, malarz i architekt, twórca i popularyzator stylu
               zakopiańskiego w architekturze
              3   Henryk Sienkiewicz zmarł 15 listopada 1916 r.
              4  gradus – stopień
              5   oświeceńszy – bardziej oświecony, tj. wykształcony
              6   imieniowi – dziś: imieniu

              a)   Napisz, jaki jest cel przytoczonego we fragmentach przemówienia. Swoje
                 zdanie uzasadnij odpowiednim cytatem z tekstu.








              b)   Do czego Stefan Żeromski chce przekonać odbiorców? Jaką tezę stawia
                 w przemówieniu? Sformułuj ją lub zacytuj odpowiedni fragment tekstu.








              c)   Zapisz co najmniej dwa argumenty, których użył autor przemówienia, aby
                 przekonać odbiorców o słuszności swojej tezy. Nie cytuj.




















                                               77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84