Page 11 - cwiczenia przyroda 4
P. 11
3 Obserwuj przez kilka dni i o różnych porach dnia żubry
lub inne zwierzęta online, czyli za pomocą widoku
z kamery internetowej, np. na stronie lasów
państwowych www.lasy.gov.pl. Wpisz do tabeli
dane oraz spostrzeżenia.
Spostrzeżenia
Obiekt i miejsce Data Czas obserwacji (liczba zwierząt i ich
obserwacji
zachowanie)
4 Przeprowadź doświadczenie, dzięki któremu dowiesz się, czy
dla roślin ważne jest światło. Postaw pytanie badawcze i sformułuj
hipotezę. Dalej postępuj według opisu w Przebiegu doświadczenia.
Następnie przeprowadź obserwacje – oceń, co się zmieniło. Sformułuj
i zanotuj wniosek. Zapisz, czy hipoteza się potwierdziła czy też nie.
Tytuł: Wpływ światła na rozwój rośliny.
Pytanie badawcze:
Hipoteza:
Potrzebne materiały: Dwa zestawy do obserwacji rozwoju fasoli
według instrukcji Przekonaj się (podręcznik, s. 18).
Przebieg doświadczenia: Gdy rośliny w zestawach
doświadczalnych wyraźnie się rozwiną (po upływie około tygodnia),
przykryj na tydzień jeden zestaw papierową torbą, która nie
przepuszcza światła. To będzie próba badawcza. Drugi słoik z fasolą
poddany działaniu światła – to próba kontrolna.
Obserwacje:
Wniosek:
Sprawdzenie hipotezy:
9