Page 11 - cwiczenia przyroda 4
P. 11

3   Obserwuj przez kilka dni i o różnych porach dnia żubry
              lub inne zwierzęta online, czyli za pomocą widoku
              z kamery internetowej, np. na stronie lasów
              państwowych www.lasy.gov.pl. Wpisz do tabeli
              dane oraz spostrzeżenia.

                                                                       Spostrzeżenia
                  Obiekt i miejsce     Data      Czas obserwacji     (liczba zwierząt i ich
                    obserwacji
                                                                        zachowanie)














          4   Przeprowadź doświadczenie, dzięki któremu dowiesz się, czy
              dla roślin ważne jest światło. Postaw pytanie badawcze i sformułuj
              hipotezę. Dalej postępuj według opisu w Przebiegu doświadczenia.
              Następnie przeprowadź obserwacje – oceń, co się zmieniło. Sformułuj
              i zanotuj wniosek. Zapisz, czy hipoteza się potwierdziła czy też nie.

              Tytuł: Wpływ światła na rozwój rośliny.

              Pytanie badawcze:

              Hipoteza:
              Potrzebne materiały: Dwa zestawy do obserwacji rozwoju fasoli
              według instrukcji Przekonaj się (podręcznik, s. 18).
              Przebieg doświadczenia: Gdy rośliny w zestawach
              doświadczalnych wyraźnie się rozwiną (po upływie około tygodnia),
              przykryj na tydzień jeden zestaw papierową torbą, która nie
              przepuszcza światła. To będzie próba badawcza. Drugi słoik z fasolą
              poddany działaniu światła – to próba kontrolna.

              Obserwacje:



              Wniosek:



              Sprawdzenie hipotezy:

                                                9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16