Page 94 - przyroda 4
P. 94

Jak wykorzystujemy kruchość, sprężystość i plastyczność
                                            substancji?
                                            Właściwości substancji, takie jak kruchość, sprężystość i plastyczność,
                                            powodują, że wykorzystujemy je do wyrobu konkretnych przedmio­
                                            tów. Dzięki tym cechom przedmioty mogą spełniać swoje funkcje.
       Ciekawe!











                                              1.                       2.                       3.
       Właściwości substancji nie są
       jej cechami stałymi. Glina jest      1.   Kowal, człowiek wytwarzający przedmioty z metalu, wcześniej go
       substancją plastyczną, kiedy jest         rozgrzewa. Jaką cechę rozgrzanego metalu wykorzystuje?
       wilgotna – w czasie gdy garncarz     2.   Jaką cechę marmuru wykorzystuje rzeźbiarz do wykucia
       wykonuje z niej naczynie. Po wy-          marmurowego pomnika?
       paleniu staje się twarda i krucha.   3.   Jaka cecha trampoliny pozwala na niej skakać?





       Przekonaj się

       Badanie właściwości przedmiotów
                                                                                            Przedmiot jest

       Potrzebne materiały:  gumka do ścierania,             Badany      Barwa      kruchy   sprzężysty  plastyczny
                                                            przedmiot             (pokruszył się   (wrócił do   (nie wrócił do
                             gąbka, plastelina,                                   lub połamał)  pierwotnego   pierwotnego
                             kreda, miedziany drucik,                                          kształtu)  kształtu)
                             biszkopt, linijka.             gumka do
                                                             ścierania   biała        –          +          –
       Przebieg obserwacji:

        1   Określ barwę każdego z przedmiotów.
        2    Każdy z nich naciśnij, spróbuj go wygiąć lub rozciągnąć.
            •   Jeśli przedmiot nie wraca do poprzedniego kształtu – jest plastyczny.
            •   Jeśli przedmiot wrócił do poprzedniego kształtu – jest sprężysty.
            •   Jeśli w trakcie prób wyginania bądź rozciągania pokruszył się lub połamał – jest kruchy.
       Wynik obserwacji:     Przerysuj tabelę do zeszytu. Wpisz nazwę badanego przedmiotu w kolumnie „Badany przedmiot”,
                             a następnie zapisz wyniki obserwacji. Opisz cechy każdego przedmiotu – wstaw znak plus (+)
                             w odpowiedniej rubryce, jeśli przedmiot ma daną właściwość, lub znak minus (–) w sytuacji,
                             gdy właściwość ta nie występuje.
       Wniosek:                Na podstawie zanotowanych wyników obserwacji zapisz w zeszycie wnioski dotyczące
                             właściwości badanych przedmiotów.

                                        92



                                                                                                              07.10.2022   11:57:31
   1007_883353_przyroda_KL4_2022_LIFTING_DRUK.indd   92                                                       07.10.2022   11:57:31
   1007_883353_przyroda_KL4_2022_LIFTING_DRUK.indd   92
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99