Page 61 - 883966 Technika_podrecznik_2023_wyd III_srodki
P. 61
3.3 Wademekum rowerzysty
Ruszaj w drogę, aby zdobyć kartę rowerową!
Zapewne już potrafisz jeździć na rowerze, jednak przepisy określają,
że do ukończenia 10. roku życia bez karty rowerowej możesz po-
ruszać się po drogach wyłącznie pod opieką osoby dorosłej. Pora
więc zdobyć wiedzę i umiejętności, które umożliwią ci samodzielne
uczestniczenie w ruchu drogowym.
Historia roweru
Pierwsze wzmianki o pojeździe przypominającym rower pojawiają
się w notatkach Leonarda da Vinci (XV wiek). Najstarsze wyob-
rażenie jednośladu można z kolei zobaczyć na witrażu kościelnym Rower na witrażu w świątyni
w Stoke Poges [czyt. stouk podżis] w Anglii (XVII wiek). w Stoke Poges
W XVIII wieku pojawiły się dwukołowe konstrukcje pozbawione skrętnego przedniego koła, hamulców
i amortyzacji. Cyklista, jak dawniej określano rowerzystę, odpychał się nogami od podłoża i w ten spo-
sób wprawiał pojazd w ruch. Poruszanie się takim rowerem wymagało siły i odwagi, szczególnie przy
zjeździe ze wzniesienia. Cyklista nie mógł bowiem skręcać ani hamować. W 1816 roku wspomnianą
konstrukcję udoskonalił baron Karl Friedrich Drais von Sauerbronn [czyt. fridrich drais fon załerbron].
Zbudował on jednoślad wyposażony w dwa okute koła i obrotowy widelec przedni. Nadal jednak rower
ten był napędzany nogami kierującego.
Ciekawe!
Od nazwiska barona Draisa von
Sauerbronna pochodzi określenie
„draisine” [czyt. drajzine] – po pol-
sku drezyna. W ten sposób kon-
struktor nazwał swój wynalazek.
Z czasem drezyną zaczęto nazy-
wać pojazd kolejowy o napędzie
Drewniany rower z 1816 roku projektu barona Draisa von Sauerbronna ręcznym lub spalinowym.
59