Page 36 - 881312_TECHNIKA
P. 36
3.1 Recykling a ochrona środowiska
Podejmij temat O Odgadnij, jakie wyrazy powinny się znaleźć w poniższych kratkach.
Litery z zaznaczonych pól utworzą hasło. Wyjaśnij jego znaczenie.
1 Źródło zasilania w telefonie.
1
2 Dziedzina biologii, której celem jest badanie
2 zależności przyrodniczych oraz ochrona
środowiska.
3 3 Efekt ..... – zjawisko stopniowego podnoszenia
się temperatury na naszej planecie.
4
4 Zużyte przedmioty lub substancje.
5 Niepotrzebne lub zniszczone wyroby
5
papiernicze.
6 6 Topnieją pod wpływem efektu
cieplarnianego.
7 7 Szkodliwe substancje wydzielane przez
samochody.
8
8 Pojemniki do składowania śmieci.
9 Dzielenie odpadów w zależności od surowca,
9
z którego zostały wyprodukowane.
Rozwój przemysłu sprawia, że wokół nas jest coraz więcej maszyn,
urządzeń i przedmiotów, bez których nie potrafimy się obejść. Ale
co się z nimi dzieje, kiedy przestają być potrzebne? Czy na pewno
nie mają już żadnej wartości? Odpowiedzi na te pytania uzyskasz,
poznając zagadnienie recyklingu.
Recykling jest jedną z metod ochrony środowiska. Polega na
powtórnym wykorzystywaniu odpadów. Proces ich przetwarzania
obejmuje szereg działań, które mają na celu przede wszystkim: za-
pobieganie gromadzeniu śmieci na wysypiskach, ograniczenie zu-
życia surowców i energii oraz zmniejszenie emisji szkodliwych sub-
Ekologia – nauka zajmująca się stancji do środowiska. Realizacja idei recyklingu opiera się również
badaniem zależności między
organizmami żywymi a środowi- na szeroko rozumianej edukacji i kształtowaniu postawy zgodnej
skiem, w którym one żyją; obej- z zasadami ekologii. Może też przybierać formę upcyklingu [czyt.
muje również działania mające apcyklingu], czyli nadawania niepotrzebnym przedmiotom nowej
na celu ochronę środowiska. funkcji użytkowej przez różnorodne działania wytwórcze.
34