Page 57 - 883306_ATC_Podr_POL_Kl-2_Cz_1_MULTIBOOK
P. 57

Pamiętaj!
        Zmiotka szura do szufelki:

        „Ja tam, na wypadek wszelki,                                        Czasowniki to wyrazy
        pędem zmiatam przed tym stworem!”                                   oznaczające czynności.

        – i umknęła w kąt z wigorem.                                        Pytamy o nie:

        Szufla się za szczotką chowa,                                       Co robi? Co robią?

        drży ze strachu ścierka nowa,

        mop się tuli do wiaderka,                                       Co robi? myje, sprząta,

        zmywak zmył się, drze się ścierka…                              porządkuje, odkurza

        W końcu szczotka rzecze z góry:                                 Co robią? myją, sprzątają,

        „Los nas czeka dość ponury.                                     porządkują, odkurzają

        Ja rozumiem: zamiatanie
        to prawdziwe jest sprzątanie,

        ale to, co on wyprawia,

        niepokojem mnie napawa.

        Szumi, huczy, szura, świszczy,

        wszystko na swej drodze zniszczy!

        Zróbmy coś, by poszedł stąd!”.

        Nagle… ktoś wyłączył prąd!
        A odkurzacz? Stanął, prychnął,

        paproszkami wokół kichnął,

        kapeć wypluł jakiś stary,

        w końcu zamilkł. Czy to czary?

        Nie, to tata wrócił w porę

        i rozprawił się z potworem.

                                                            Agnieszka Frączek






        1.  Przeczytaj wiersz. Powiedz, co robił odkurzacz.

              2.  Przeczytaj informacje o czasowniku.
                 Wypisz z wiersza cztery przykłady czasowników.
                 Dopisz swoje propozycje.

                                                                                                             55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62