Page 4 - 883828_ATC_Cwicz_POL_Kl-3_Cz_4
P. 4

Jak korzystać
       z zeszytu ćwiczeń?






         1.  Wpisz nazwy zbiorników wodnych w odpowiednie miejsca tabeli. Skorzystaj z informacji (podręcznik, cz. 4, s. 36).
                                                                                           zadania z elementami
          wody słodkie  wody słone  wody stojące  wody płynące                             do wycięcia (elementy
                                                        1.  Wytnij zdjęcie wybranej rośliny lub wybranego zwierzęcia ze strony 91 lub 93. Na podstawie wyszukanych   znajdują się na końcu
                                                         informacji uzupełnij kartę.
                                                                                           każdego zeszytu ćwiczeń)
                                                          ?  ?           ?    portret  ? ?
                                                                   Poszukiwany, poszukiwana
                                                             nazwa
                                                             ?
                                                         ?
                                                                             ?
         2.  Przeczytaj zdania. Zaznacz literę P, gdy zdanie jest prawdziwe, a literę F, gdy zdanie jest fałszywe.  ? ?  ?  ?  ?
                                                        widziany, widziana:  ?    ?    ?
                                                              ?
         Na Ziemi jest więcej wód niż lądów.   P  F                    ?
         Morze zaliczamy do wód słodkich.    P  F         ?  ?        ?    ?     ?   ?
                                                               ?
         Oceany i morza nie są wodami płynącymi.   P  F      ? ? ?  ?     ?
         Wytworem natury są jeziora i rzeki.   P  F                          ?        ?
                                                                              wygląd
                                                        cechy szczególne:  ?      ?    ?
         Staw nie jest wytworem natury.      P  F        ? ?
                                                         ?    ?                   ?
        3.  Połącz powiedzenia z ich wyjaśnieniami.                        ? ?  ?
          kropla w morzu potrzeb   dobrze się sprzedawać      ?                        ?
                                                                       ?
                                                                ? ?
           wylać morze łez  temat, o którym można bez końca dyskutować  ?  ?  ?  Jest pod ochroną. ?  ?
                                                               ?
                                                         ?                        ?   ?
                                                             ?
           temat rzeka      bardzo płakać z jakiegoś powodu  pisanie, rośliny, grzyby i zwierzęta chronione  ?  ? ?
                                                                             Rośliny, grzyby i zwierzęta chronione
                                                                                     ? 7
                                                                                  ?
           iść jak woda           zbyt mała ilość czegoś
                                                                               Rośliny i grzyby chronione (do strony 7)  91
         34  Nad wodą  Zbiorniki wodne  pisanie, czytanie, powiedzenia
       nazwa bloku          temat dnia  opis wiadomości     Ciekawe, jak to napisać –
       tematycznego                    i umiejętności       strony dotyczące ortografii,
                                                            nawiązujące do treści
                                                            z podręcznika
                                                                                     4.  Uzupełnij reguły ortograficzne.
                                                                               Pisać poprawnie   tu rady szuka.  Nie z czasownikami piszemy   .
                                                                                to wielka sztuka.
                                                                                Kto czegoś nie wie,
                                                                                     Nie z przymiotnikami piszemy
                                                                                     Nie z rzeczownikami piszemy   . .
                                                                               5.  Do podanych rzeczowników dopisz rzeczowniki z przeczeniem nie.
                                                                               uwaga −        przyjaciel −
                                               WIELKIE POLKI                   cierpliwość −   pokój −
                                              I WIELCY POLACY  Jan             obecność −     śmiałość −
                                                             Matejko
                         zadania                                               6.  Zapisz podane zdania tak, aby zaznaczone przymiotniki zastąpić przymiotnikami utworzonymi za pomocą
                                                                                przeczenia nie.
                         z wycinaniem          Życiorys                        To jest bardzo mądry pomysł!
                         elementów
                                                                               Mieszkam w spokojnej okolicy.
                         praca                                                 Las przy moim domu jest zwykłym miejscem.
                         w parach                                 DZIEŁA
                         i w grupach                                           7.  Do podanych obrazków ułóż zdania, w których użyjesz czasowników z przeczeniem nie. Napisz je pod obrazkami.
                         linie przecięcia

                         linie zgięcia          Miejsca, z którymi był związany
                         zadania dla
                         uczniów szybciej                                      10                       ortografia, pisanie
                         pracujących
                                                ZAINTERESOWANIA
                                                                                elementy
                         czytanie ze                                            do albumu
                         zrozumieniem
                                              Karta do albumu „Wielkie Polki i wielcy Polacy” (do strony 27)  89

        2
   1   2   3   4   5   6   7   8   9