Page 78 - 883820_ATC_Podr_POL_Kl-3_Cz_1
P. 78
1. Przeczytaj tekst
i odpowiedz
na pytania.
Mama znalazła w internecie nowe przepisy na przetwory ze śliwek.
W tym roku obrodziły śliwki węgierki, więc postanowiła zrobić
powidła śliwkowe. Wydrukowała przepis i wysłała tatę po zakupy.
Potrzebowała nowych zakrętek do słoików ćwierćlitrowych oraz papieru
samoprzylepnego do wydrukowania ozdobnych etykiet. W tym czasie
umyła śliwki i usunęła z nich pestki. Owoce pokroiła na mniejsze
kawałki, a następnie wrzuciła do szerokiego garnka. Teraz będzie je
smażyć i mieszać, aby się nie przypaliły. To żmudne zajęcie, ale mama
wykorzysta ten czas na słuchanie audiobooka (wymawiaj audiobuka).
Tata umyje słoiki i zaprojektuje kolorowe etykiety. Gdy powidła będą
usmażone, tata pomoże ostrożnie przełożyć je do wyparzonych słoików.
Gotowe przetwory będą świątecznymi prezentami dla cioci i babci.
• Dlaczego mama postanowiła zrobić powidła śliwkowe?
• Jakie zadania do wykonania dostał tata?
• Jakie są kolejne czynności podczas robienia powideł śliwkowych?
2. Wskaż w tekście dziesięć czasowników.
3. Przeczytaj grupy wyrazów. Powiedz, w której grupie są rzeczowniki, w której czasowniki, a w której przymiotniki.
kupiła zerwał umył myśli słuchała
śliwkowe fioletowe gorące pyszna kwaśny
przetwory śliwki słoik smak zapach smażenie
4. Wybierz z tekstu sześć przymiotników i zapisz je w zeszycie w kolejności alfabetycznej.
76 Wiem, umiem, rozumiem – 2