Page 54 - 883822_ATC_Podr_POL_Kl-3_cz_3
P. 54
Wiosna
Ile wiosna barw rodzi, Ile wiosna ma woni,
Ile błysków, odcieni, Jakim wiatrem powiewa?
Kiedy w stawie się co dzień Pachnie płatkiem jabłoni
Nowym świtem rumieni? I listkami na drzewach,
Gra z pączkami w zielone, Świeżą ziemią, strumieniem,
Kwiatom główki rozchyla, Kaczeńcami na łące.
Wydobywa z osłonek Pachnie światłem czy cieniem?
Wzorzystego motyla... Kroplą deszczu − czy słońcem?
Ile wiosna ma głosów? Ile wiosna ma wzruszeń,
Czy je kiedy kto zliczył? Czy kto zliczył właściwie?
Gwizdów szpaków i kosów Westchnień lekkich jak puszek,
I pośpiewów słowiczych? Kolorowych zdziwień?
Splata nuty w piosence, Jak wyrazić ją prosto
Brzozom szemrze w warkoczach, W barwie, w nutach i w słowie?
Piśnie dziobkiem pisklęcym, Ile odmian ma wiosna?
Z bocianami klekocze... Kto wie, niechaj odpowie.
Hanna Łochocka
1. Poszukaj w wierszu informacji o tym, co robi wiosna.
2. Wyjaśnij, co to znaczy, że wiosna gra z pączkami w zielone.
3. Za pomocą jakich zmysłów odczuwamy nadejście wiosny? Odszukaj przykłady w tekście.
4. Powiedz, jak w wierszu została przedstawiona wiosna.
Co jeszcze dodasz do jej opisu?
52 Idzie wiosna