Page 5 - 883823_ATC_Podr_POL_Kl-3_Cz_4
P. 5

Rośliny i grzyby chronione mogą być objęte ochroną całkowitą lub   Dajcie dzieciom słońce   Kiedy dziecko płacze –
          częściową. W Polsce ponad 600 gatunków i rodzajów drzew, krzewów,   realistyczne    Wiem, umiem,   płacze cały świat.
          roślin zielnych i grzybów jest objętych ochroną.   zdjęcia    rozumiem   Kiedy dziecko śpiewa –  Kot ma oczy pełne łez,
                                                                             śpiewa cały świat.
                  ROŚLINY I GRZYBY CHRONIONE                                 Cały świat piosenką jest,  na podwórku płacze pies,
                                               pokazujące     – powtórzenie    śpiewa kot i śpiewa pies,  wiatr w kominie, mysz pod miotłą,
                                              świat przyrody    i utrwalenie   ptak na niebie, wiatr na drzewie,  świerszcz na łące.
            zawilce                  grzybienie                wiadomości    świerszcz na łące…  O, jak słono od tych łez,
          wielokwiatowe               białe                                  Nawet kiedy pada deszcz,  nawet cukier słony jest,
                                                              i umiejętności                  o, jak ciemno, o jak zimno –
                                                                             to ten deszczyk śpiewa też,
                                                                             że po deszczu, że po deszczu  gdzie jest słońce?
                                                                             będzie słońce.
                                                                                              Dajcie dzieciom słońce,
           sosny                     grążele                                 Kiedy dziecko tańczy –   żeby łez nie było.
           limby                     drobne                                  tańczy cały świat.  Dajcie dzieciom słońce,
                                                                             Z rudym kundlem czarny kot,  dajcie dzieciom miłość.
                                                                             drzewa z niebem, z ziemią płot,  Dajcie dzieciom słońce,
                                                                                              całe słońce z nieba,
                                                                             ptak z obłokiem, wiatr z motylem,  żeby mogły tańczyć,
                                                                             świerszcz na łące…
           smardze                   krokusy                                 Cały świat ma tyle lat,  mogły śpiewać.
           jadalne                   spiskie                                                         Wanda Chotomska
                                                                             ile dzieci mają lat,
                                                                             te dzieciaki, co do tańca
                                                                             wzięły słońce.
           sasanki                    cis
           łąkowe                    pospolity
                                                                             1.  Przeczytaj głośno wiersz. Wybierz jego fragment, ułóż melodię i spróbuj zaśpiewać.
                                                                             2.  Ułóż zwrotkę wiersza do wybranego początku. Rozpocznij tak:
          1.  Zastanów się i wyjaśnij, dlaczego rośliny, grzyby i zwierzęta podlegają ochronie.  samoocena
          2.  Poszukaj w różnych źródłach informacji na temat wybranej rośliny, wybranego grzyba lub zwierzęcia chronionego.   Kiedy dziecko skacze,   lub  Kiedy dziecko marzy,
           Przedstaw je koleżankom i kolegom.                      ucznia     skacze cały świat…  marzy cały świat…
          10  Rośliny, grzyby i zwierzęta chronione
                                                                             54  Świat dzieci  Dzień Dziecka
               Ale to ciekawe!             opowiadania wychowawcze – teksty poruszające tematy
            – dodatkowe informacje             bliskie doświadczeniom i emocjom uczniów
                                                                                           doświadczenia
                            Ob
                  N O R W E G I A S Z W E C J A  F I N L A N D I A  J. Onega  J  A  Irtysz
            ISLANDIA
                    ESTONIA  J. Ładoga  R  O  S                                    Zrób ze mną model obiegu
                     ŁOTWA
                 DANIA       Ural
           IRLANDIA
                     LITW A
                    ROSJA  Wołga  K A Z A C H S T A N                              wody. To łatwe.  Materiały: woreczek foliowy
                     BIAŁORUŚ
               HOLANDIA
              WIELKA BRYTANIA
                 NIEMCY  POLSKA  Dniepr                                                          z zapięciem strunowym,
               BELGIA
               LUKSEMBURG  Ren  Wisła  UZBEKISTAN
                  CZECHY  U K R A I N A                                                          flamaster nieścieralny, szczypta
              FRANCJA
                LIECHTENSTEIN  SŁOWACJA
               SZWAJCARIA  AUSTRIA  WĘGRY  MOŁDA WIA  TURKMENISTAN                               barwnika do malowania jajek
                  SŁOWENIA CHORWACJA  RUMUNIA  GRUZJA
          PORTUGALIA  HISZPANIA ANDORA  MONAKO  WATYKAN SAN MARINO BOŚNIA  I HERCEGOWINA KOSOWO SERBIA MACEDONIA PÓŁNOCNA  ARMENIA J. Wan AZERBEJDŻAN  (można pominąć), szklanka
                     Dunaj
                     BUŁGARIA
                   CZARNOGÓRA
                                                                                                 z ciepłą wodą.
                             J. Urmia
                     G R E C J A  T  U  R  C  J A  Eufrat  A  N  Plotka
                   ALBANIA
                 W Ł O C H Y
          MAROKO
                  MAL TA  CYPR  LIBAN SYRIA  I R A K  I  R
                TUNEZJA
                         IZRAEL               Pewnego dnia Natalka nie przyszła do szkoły, chociaż bardzo chciała
                        Autonomia   M. Martwe ARABIA  BAHRAJN                               1.        2.
                        Palestyńska
                           SAUDYJSKA
                                KATAR
                       E G I
                         Nil P T
                  I
                 L
                   B
                    A
                    I
           A L G I E R I A
          Na terenie Europy leży 47 państw. Część z nich (w 2024 roku było to   wziąć udział w konkursie plastycznym. W czasie przerwy Kasia
          27 państw) połączyło się ze sobą, tworząc Unię Europejską (UE),   podzieliła się z koleżankami pewną wiadomością.
          aby współpracować, pomagać sobie i dbać o poprawę warunków życia     – Natalka mi mówiła, że koniecznie musi iść do zoo i zobaczyć
          swoich mieszkańców, czyli Europejczyków. W wielu krajach należących   prawdziwego lwa. Chciała mu zrobić zdjęcia i wysłać je na konkurs
          do UE używa się tej samej waluty – euro.   fotograficzny. Może dlatego zrobiła sobie wolne?
          Polska należy do Unii Europejskiej od 1 maja 2004 roku.    – Coś ty! Przecież mama nie pozwoliłaby jej opuścić lekcji –   3.  4.
                                              powiedziała Ola. – Do zoo można iść w sobotę albo w niedzielę.
          Ale to ciekawe!                       – Tak, ale termin na wysłanie zdjęcia konkursowego kończy się dzisiaj.
                                              Natalce bardzo na tym zależało – powiedziała Kasia.
           Obie strony monety mają swoje nazwy – awers i rewers. W krajach     Wszyscy wiedzieli, że Natalka interesuje się Afryką, a szczególnie
           należących do UE, w których walutą jest euro, rewers monety   zwierzętami, które zamieszkują ten kontynent. Jej pokój był wypełniony
           euro jest taki sam. Zawiera nominał, np.: 1 euro, 2 euro. Natomiast     Instrukcja
           awers ma symbole danego kraju. Banknoty euro są takie same  zdjęciami żyraf, słoni i antylop.
           bez względu na kraj, w którym są używane. Znajdują się    Następnego dnia Natalka znowu nie pojawiła się w szkole.  1.  Narysuj na woreczku rysunek według wzoru.
           na nich mosty, bramy i okna z różnych epok. Banknoty euro    – Biedna Natalka… – powiedział Maciek.  2.  Wlej ciepłą wodę do linii obrazującej poziom wody.
           mają 30 różnych zabezpieczeń przed sfałszowaniem.    – Dlaczego biedna? – zapytała Iza.  3.  Wsyp szczyptę barwnika.
                                                – Słyszałem, że pogryzł ją lew – powiedział Maciek.  4.  Wyjdź z woreczkiem na podwórko lub przyklej go do szyby
          1.  Na podstawie mapy Europy oraz tekstu odpowiedz na pytania.    – Co???   w oknie i obserwuj, co się dzieje.
          •  Ile państw tworzy Unię Europejską?  •  Od ilu lat Polska należy do Unii Europejskiej?    – Podobno poszła do zoo i włożyła rękę za kraty.
          •  W jakim celu powstała UE?  •  Jaka waluta najczęściej występuje w krajach UE?  2.  Opowiedz o wynikach swoich obserwacji.
                                              44  Między nami  Plotka                                        41
          34  Unia Europejska
                                                   Pisać poprawnie    Ciekawe, jak to napisać
                                                    Kto czegoś nie wie,
              Ciekawe, jak to                       to wielka sztuka.
              napisać – strony                       tu rady szuka.  „Nie” z czasownikami piszemy oddzielnie,
                                                              np. nie idzie, nie lubi.
            dotyczące ortografii                              „Nie” z przymiotnikami i rzeczownikami piszemy łącznie,
                                                              np. niesmaczny, niewesoły, niepogoda, nieszczęście.
            ekspert z internetu
         – prezentacja internetu
                jako jednego
              ze źródeł wiedzy
                                                   Wchodząc do lasu, należy przestrzegać zasad. Las to dom zwierząt.
                                                   Nie można im przeszkadzać. Zwierzęta nie lubią hałasu, więc
                                                   nie krzycz, nie słuchaj muzyki. Staraj się nie zakłócać ich spokoju.
                                                   W lesie nie należy też śmiecić ani zostawiać jedzenia, ponieważ może
                                                   ono zaszkodzić zwierzętom. Nieostrożność i nieuwaga ludzi często
                                                   prowadzą do niebezpiecznych sytuacji. Pozostawiona butelka może   3
                                                   wywołać pożar i być pułapką dla niewielkich gryzoni. Spacerując,
                                                   podziwiaj niezwykłą roślinność lasu, utrwalaj ją na zdjęciach.
                                                   Nie zrywaj leśnych kwiatów ani gałęzi drzew. Nie bądź intruzem,
                                                   bądź uważnym gościem.
                                                   2.  Na podstawie piktogramów i tekstu powiedz, czego nie wolno robić w lesie.
                                                   3.  Ułóż sześć zdań przeczących z wybranymi wyrazami, np. To była niezwykła przygoda.
                                                        szczęście  spokojny  zdrowe  zrywa  krzyczy
                                                          zwykła  bezpieczeństwo  pogoda  wielki
                                                   14
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10