Page 53 - 883823_ATC_Podr_POL_Kl-3_Cz_4
P. 53
Pamiętaj!
Od wielu rzeczowników można utworzyć przymiotniki i czasowniki.
O złości, radości i wycieczce za miasto
Wyjazd na wycieczkę klasową do gospodarstwa pana Bartłomieja
wywołał wiele emocji. Marysia poczuła radość, bo lubi zwierzęta.
Poprawiają jej humor i jest wtedy radosna jak skowronek. Mikołaj się
zezłościł, bo chciał jechać do kina. Cały dzień chodził zły jak osa.
Emil był bardzo zaskoczony. Nie wiedział, że pojadą na wycieczkę.
Podobnie jak Ewa. Ją też ta informacja zaskoczyła. Wojtek cały dzień
zastanawiał się, jak pokonać strach przed zwierzętami. Bardzo chciał
jechać na wycieczkę, ale Tymon nastraszył go, że będzie tam dużo
dzikich koni, kóz i owiec. Dopiero Agnieszka uspokoiła Tymona.
Była już w tym gospodarstwie i wiedziała, że to bardzo przyjemne
miejsce. Zwierzęta są spokojne i przyjazne.
5. Na podstawie tekstu powiedz, jakie emocje wywołała u dzieci informacja o wycieczce.
Jak byś się poczuła/ poczuł w takiej sytuacji?
6. Co oznaczają powiedzenia: radosny jak skowronek i zły jak osa?
7. Wyszukaj w tekście pary wyrazów pochodzących od siebie.
8. Do podanych rzeczowników dobierz czasowniki i przymiotniki według wzoru.
radość – radować się, radosny złowrogi zły strachliwy
złość złościć się smutek smutny smucić się
zasmucić zasmucony strach straszny przestraszy
9. Przeczytaj zdania i wyjaśnij różnicę między parami wyróżnionych wyrazów.
Mój pies wszystkiego się boi, bo jest Zasmuciła mnie wiadomość
bardzo strachliwy. o nadchodzącym końcu roku.
Pies pana Zenka jest ogromny i straszny. Smuciłam się cały dzień.
51