Page 115 - biologia5
P. 115

Krok po kroku



          Porównanie budowy różnych przedstawicieli roślin okrytonasiennych


           1   Wybierz do obserwacji dwie dowolne rośliny okrytonasienne, najlepiej znacznie się różniące, np. drzewo, krzew, rośli-
               nę zielną. Ważne, aby obie rośliny były zupełnie inne (np. nie porównuj ze sobą dwóch drzew).
           2   Narysuj w zeszycie obie rośliny i podpisz ich poszczególne organy. Jeśli nie możesz obserwować jakiegoś organu
               w naturze (np. ukrytych pod ziemią korzeni czy nieobecnych o tej porze roku owoców), uzupełnij rysunek, korzystając
               z literatury lub internetu.

           3   Pod rysunkami wypisz jak najwięcej zaobserwowanych podobieństw i różnic.






          W skrócie


                Większość roślin należy do grupy roślin okrytonasiennych.

                Cechą charakterystyczną okrytonasiennych jest owoc
               okrywający nasiona.
                W typowej roślinie okrytonasiennej wyróżniamy: podziemny
               korzeń oraz nadziemny pęd, składający się z łodygi, a także
               osadzonych na niej liści, kwiatów i owoców.

                Ze względu na budowę roślin wyróżniamy: drzewa, krzewy,
               krzewinki i rośliny zielne.
                Wiele roślin okrytonasiennych przystosowało się do określonych
               warunków środowiska, modyfi kując swoje korzenie, pędy
               lub liście.





          Czy już umiesz? Sprawdź się!


           1    Pracujcie w parach. Niech jedna osoba opisze dowolną roślinę,
               używając pojęć poznanych na lekcji. Zadaniem drugiej osoby jest
               odgadnąć, o jakiej roślinie mowa. Następnie zamieńcie się rolami.

           2    Wymień podobieństwa i różnice między roślinami
               okrytonasiennymi a nagonasiennymi.

           3    Porównaj budowę drzew, krzewów, krzewinek i roślin zielnych.
           4    Podaj trzy przykłady modyfi kacji, które pozwalają liściom pełnić
               specjalne funkcje.
           5    Wyjaśnij, jakie znaczenie dla roślin zielnych mają organy
               spichrzowe.

                                                                                 113



   0625_Biologia_5_.indd   113                                                                                25.06.2018   13:31:03
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120