Page 139 - biologia5
P. 139
Krok po kroku
Zasady przedstawiania informacji na plakacie
1 Aby przedstawić w czytelny sposób informacje w for- 5 W środkowej części plakatu przedstaw podstawowe
mie graficznej, jaką jest plakat, najpierw trzeba usta- dane dotyczące danego zagadnienia. W omawianym
lić jego temat i tytuł, np. Znaczenie wybranej rośliny przykładzie: jak się nazywa wybrana roślina, jak wy-
okrytonasiennej dla człowieka. gląda, skąd pochodzi itp. Pamiętaj, że plakat powi-
nien jak najwięcej informacji przekazywać za pomocą
2 Wybierz odpowiedni przykładowy obiekt, na którym
obrazu, a tekst należy ograniczyć do minimum.
będzie można omówić możliwie szeroko temat. W oma-
wianym przypadku powinien to być gatunek rośliny 6 Na pozostałej części plakatu zaprezentuj różne przy-
okrytonasiennej mającej możliwie dużo zastosowań. kłady odnoszące się do danego zagadnienia. W przy-
kładowym temacie będą to zastosowania wybranej
3 Skorzystaj z różnych źródeł, zbierz materiały związane rośliny, np. przedmioty, które można z niej wykonać
z tematem: informacje, zdjęcia i rysunki. albo przyrządzane z niej potrawy.
4 W górnej części plakatu umieść tytuł wyraźnie wska- 7 U dołu plakatu wypisz wszystkie źródła (książki, artykuły,
zujący na jego tematykę. strony internetowe) wykorzystane w tworzeniu plakatu.
W skrócie
Rośliny okrytonasienne tworzą większość środowisk życia dla innych organizmów (np. lasy, łąki, zarośla).
Rośliny okrytonasienne stanowią ważne źródło pokarmu dla roślinożerców, a ich szczątki stanowią
pożywienie saprofi tów.
Ludzie wykorzystują rośliny okrytonasienne jako: pożywienie, paszę dla zwierząt, rośliny ozdobne,
a także jako źródło materiałów do wytwarzania różnych przedmiotów oraz produktów chemicznych
(farmaceutycznych, kosmetycznych itp.).
Czy już umiesz? Sprawdź się!
1 Porównaj rośliny okrytonasienne z pozostałymi poznanymi grupami roślin pod względem ich znaczenia
dla przyrody.
2 Opisz znaczenie roślin okrytonasiennych dla człowieka.
3 Sprawdź w dostępnych źródłach, jakich roślin używa się do wyrobu korka, kauczuku i czekolady.
137
0625_Biologia_5_.indd 137 25.06.2018 13:34:52