Page 198 - biologia 7
P. 198

7.4      Dojrzewanie




        Podejmij temat





        Jakie zmiany zachodzą w organizmie
        ucznia od chwili rozpoczęcia nauki
        w szkole podstawowej do czasu jej za-
        kończenia? Jaka jest ich przyczyna?




                                            Etapy życia człowieka

                                            Podobnie jak w okresie rozwoju zarodkowego i płodowego także po narodzi-
                                            nach, a więc w trakcie całego życia człowieka w jego organizmie zachodzi
                                            wiele zmian. Dotyczą one zarówno budowy i sposobu funkcjonowania cia-
                                            ła (cech fizycznych), jak i cech psychicznych oraz społecznych, czyli
                                            samopoczucia i zachowania, w tym relacji z innymi ludźmi. W zależności
                                            od zakresu tych zmian, a także wieku człowieka wyróżniono kilka etapów
                                            jego życia: noworodkowy, niemowlęcy, poniemowlęcy, przedszkolny, szkolny,
                                            dorosłość, a następnie przekwitanie i starość (patrz s. 198). Najbardziej inten-
                                            sywne zmiany zachodzą w okresie szkolnym, u nastolatków. Są one określane
                                            jako dojrzewanie (inaczej pokwitanie). W dużym stopniu wywołuje je dzia-
                                            łanie hormonów płciowych, których aktywność rośnie u dziewcząt najczęściej
                                            ok. 10, a u chłopców – ok. 12 roku życia.

                                            Jak przebiega dojrzewanie?
                                            Zmiany w okresie dojrzewania prowadzą do osiągnięcia dojrzałości fizycznej,
                                            psychicznej i społecznej, która umożliwia samodzielne, dorosłe życie.
                                            Zmiany fizyczne:
                                            •  następuje intensywny wzrost organizmu i zwiększenie jego masy (il. 7.8);
                                            •  dochodzi do pełnego rozwoju układów narządów, w tym układu rozrod-
                                               czego, który rozpoczyna wytwarzanie gamet – w konsekwencji możliwe
        Ciekawe!                               staje się wydanie na świat potomstwa;
        W porównaniu do innych ssaków dojrze-  •  w związku z dojrzewaniem układu rozrodczego u dziewcząt pojawia się
        wanie człowieka zachodzi dość późno    pierwsza miesiączka, a u chłopców zdarzają się polucje, czyli nie-
        w stosunku do długości życia i poprze-  kontrolowane wydzielanie nasienia;
        dzone jest długim dzieciństwem. Tłu-  •  aktywność  hormonów  płciowych  prowadzi  do  rozwoju  cech  płciowych,
        maczy się to m.in. tym, że wzrost i inten-  w tym m.in. rozwoju piersi u dziewcząt i pojawienia się zarostu u chłopców;
        sywny rozwój mózgu wymagają dużej
        porcji energii. U dwulatków masa mózgu   •  owłosienie pojawia się także pod pachami i w okolicy narządów płciowych;
        stanowi ok. 25% masy mózgu dorosłego   •  u chłopców – wskutek rozrostu krtani – dochodzi do obniżenia głosu, czyli
        człowieka, natomiast u 10-latków już 95%.   mutacji.

                                      196



                                                                                                              06.12.2022   16:43:01
   1206_883350_biologia_kl7_LIFT_DRUK.indd   196
   1206_883350_biologia_kl7_LIFT_DRUK.indd   196                                                              06.12.2022   16:43:01
   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203