Page 38 - 881406_ biologia 8 cwiczenia_SRODKI
P. 38
a) Przeanalizuj schemat.
Bakterie chorobotwórcze
wywołujące określaną chorobę
– ich materiał genetyczny Lekarz zalecił stosowanie
nieznacznie się różni, antybiotyku przez 10 dni.
co pokazano różnymi kolorami.
Jednak pacjent odstawił lek,
gdy tylko lepiej się poczuł –
Na skutek krótkiego leczenia już po 3 dniach.
wyginęły bakterie najbardziej
wrażliwe na antybiotyk I.
Jednak niektóre bakterie
przetrwały.
Po pewnym czasie
Tym razem lekarz zalecił bakterie namnożyły się
zastosowanie antybiotyku II i nastąpił nawrót infekcji.
przez 14 dni 2 razy dziennie.
Pacjent stosował leczenie przez
wyznaczony czas. Jednak
najczęściej przyjmował lek 1 raz Z powodu zbyt małej dawki
dziennie – zapominał o powtórnym leku wyginęły bakterie
zażyciu leku w danym dniu. najbardziej wrażliwe na
antybiotyk II. Jednak
ponownie część z nich
Po pewnym czasie bakterie się przetrwała.
namnożyły i nastąpił nawrót
infekcji. Powstał szczep bakterii
niewrażliwych na antybiotyk I
i antybiotyk II.
b) Oceń, czy podane informacje są prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz literę P,
jeżeli zdanie jest prawdziwe, albo F, jeżeli jest fałszywe.
Powstawanie szczepów opornych na antybiotyki zachodzi w wyniku P F
doboru naturalnego.
Antybiotyki mają zdolność zabijania bakterii. Sposób ich stosowania P F
może być dowolny.
W wyniku działania doboru naturalnego wspierane są cechy bakte- P F
rii, które dają im szansę przetrwania w zmieniającym się środowisku.
6 Uzupełnij podpisy pod zdjęciami zwierząt, które powstały w wyniku doboru
sztucznego. W razie wątpliwości dotyczących dzikiego przodka zwierzęcia
poszukaj informacji w dostępnych źródłach wiedzy. W opisie selekcjonowanych
cech możesz skorzystać z wyrazów z ramki.
futro łagodność łowność mleczność niski wzrost posłuszeństwo
rozrośnięta tkanka mięśniowa skoczność szybkość wysoki wzrost wytrzymałość
36