Page 102 - 883806_Edukacja_dla_bezpieczenstwa_podrecznik_kl_8_
P. 102
Pamiętaj! Z jamy ustnej ratowanego możesz usuwać tylko widoczne rzeczy.
Zawsze staraj się mieć przy sobie taką, jak na zdjęciu 147 – lub podobną
– maseczkę do sztucznego oddychania. Ponieważ przepuszcza powie-
trze tylko w jedną stronę (od ratownika do ratowanego), zabezpieczy cię Zdjęcie nr 143.
Maseczka
przed zakażeniem. Pozwoli ci także przełamać naturalną odrazę. Złożona do sztucznego
w opakowaniu maseczka zajmie niewiele miejsca w kieszeni czy torbie. oddychania
10 Kontynuuj resuscytację, stosując na przemian: 30 uciśnięć i 2 wdechy. W przypadku pojawienia się oznak życia (kaszl-
nięcia, grymasu) przerwij czynność i ponownie sprawdź oddech.
11 Jeżeli ratowany nadal nie oddycha, wykonuj – na przemian – uciśnięcia i wdechy (30:2) do powrotu prawidłowego od-
dechu, przyjazdu zespołu ratowniczego, wyczerpania sił lub do czasu, gdy zostanie ci dostarczone AED.
Pamiętaj! Nie wahaj się możliwie jak najszybciej rozpocząć resuscytacji. Badania pokazują, że szanse na przeżycie
pacjenta pozbawionego czynności życiowych maleją o 7 do 10% z każdą minutą opóźnienia w rozpoczęciu RKO.
W skrócie
Układy – oddechowy i krążenia oraz ośrodkowy układ nerwowy – są podstawowe dla życia (zobacz s. 97, 98).
Zasada czterech minut na ratowanie życia wskazuje, jak ważny jest czas po wypadku (zobacz s. 97).
Resuscytacja krążeniowo-oddechowa (RKO) – połączenie ratujących życie zabiegów: udrożnienia dróg oddechowych
ze sztucznym oddychaniem i masażem serca.
Algorytm wykonania RKO u osoby dorosłej (zobacz s. 99–100).
30 uciśnięć klatki piersiowej + 2 wdechy – tę sekwencję działań trzeba powtarzać do:
z przyjazdu pogotowia i przejęcia akcji ratunkowej przez specjalistów;
z pojawienia się u poszkodowanego oznak życia;
z fizycznego braku możliwości kontynuowania akcji ratowniczej;
z dostarczenia AED.
Możesz usuwać z jamy ustnej ratowanego tylko przedmiot, który widzisz. Powinieneś uważnie obserwować tę
czynność, kiedy ją wykonujesz.
Miej przy sobie maseczkę do sztucznego oddychania, by użyć jej w razie potrzeby.
Czy już umiesz?
1 Dlaczego brak tlenu jest niebezpieczny dla organizmu? Opisz pracę układów dostarczających go do komórek.
2 Wyjaśnij, na czym polega różnica między resuscytacją a reanimacją.
3 Przećwicz spokojnie w domu poszczególne kroki algorytmu resuscytacji osoby dorosłej. Rolę poszkodowanego może
odegrać każdy przedmiot położony na kocu na podłodze.
100