Page 105 - 883806_Edukacja_dla_bezpieczenstwa_podrecznik_kl_8_
P. 105
Niemowlę
Dziecko, a tym bardziej niemowlę, zwykle znajduje się pod opieką osoby do-
rosłej. Pamiętaj, że musisz uzyskać zgodę tej osoby na udzielenie mu pomocy
(zarówno niemowlęciu, jak i dziecku).
Jeśli opiekun dziecka jest zbyt pobudzony emocjonalnie i kontakt z nim
nie jest możliwy, musisz zacząć działać – dobro dziecka jest najważniejsze.
Wykorzystaj w tym celu zdobyte wiedzę i umiejętności (zobacz s. 104–105).
Krok po kroku
Algorytmy resuscytacji dziecka i niemowlęcia
1 Po uzyskaniu zgody ojca, matki lub opiekuna podejdź do dziecka i sprawdź,
czy jesteś bezpieczny (zobacz s. 86).
2 Zdjęcie nr 146. Oceń przytomność dziecka poprzez bodźce dotykowe i dźwię-
kowe. Aby sprawdzić przytomność niemowlęcia, łaskocz je pod stopami, po
bokach tułowia, włóż palec w jego dłoń, by sprawdzić odruch chwytny.
3 Zdjęcie nr 147. Jeżeli stwierdzisz brak przytomności, poproś opiekunów
o wezwanie pomocy. Jeśli jednak kontakt z nimi jest utrudniony, zawołaj ko- Zdjęcie nr 146
goś na pomoc. Wołając o pomoc, nie zapomnij poinformować, że masz do
czynienia z nieprzytomnym dzieckiem.
4 Zdjęcie 148. Wykonaj rękoczyn czoło-żuchwa i odchyl płynnym ruchem gło-
wę dziecka do tyłu; sprawdź – znaną ci metodą „widzę, słyszę, czuję” – czy
oddycha.
Przy sprawdzaniu oddechu niemowlęcia nie wolno ci odchylać jego gło-
wy do tyłu. Grozi to nie tylko uszkodzeniem kręgosłupa, ale i zablokowa-
niem dopływu krwi do mózgu. Sprawdzając oddech tak małego dziecka,
utrzymujemy jego główkę w poziomie w ten sposób, by bródka nie dotykała
klatki piersiowej.
5 Jeżeli stwierdzisz brak oddechu, zatkaj nos dziecka i wykonaj po kolei
5 wdechów. Wdech wykonujesz, obserwując klatkę piersiową. Jej uniesie- Zdjęcie nr 147
nie świadczy o tym, że twoje działanie jest skuteczne. Jeżeli pierwszy wdech
okaże się nieskuteczny, sprawdź zawartość jamy ustnej dziecka i ponów
próbę.
Zdjęcie nr 148
103