Page 105 - 883806_Edukacja_dla_bezpieczenstwa_podrecznik_kl_8_
P. 105

Niemowlę

          Dziecko, a tym bardziej niemowlę, zwykle znajduje się pod opieką osoby do-
          rosłej. Pamiętaj, że musisz uzyskać zgodę tej osoby na udzielenie mu pomocy
          (zarówno niemowlęciu, jak i dziecku).
             Jeśli opiekun dziecka jest zbyt pobudzony emocjonalnie i kontakt z nim
          nie jest możliwy, musisz zacząć działać – dobro dziecka jest najważniejsze.
          Wykorzystaj w tym celu zdobyte wiedzę i umiejętności (zobacz s. 104–105).




          Krok po kroku


          Algorytmy resuscytacji dziecka i niemowlęcia


           1   Po uzyskaniu zgody ojca, matki lub opiekuna podejdź do dziecka i sprawdź,
               czy jesteś bezpieczny (zobacz s. 86).

           2   Zdjęcie nr 146. Oceń przytomność dziecka poprzez bodźce dotykowe i dźwię-
               kowe. Aby sprawdzić przytomność niemowlęcia, łaskocz je pod stopami, po
               bokach tułowia, włóż palec w jego dłoń, by sprawdzić odruch chwytny.
           3   Zdjęcie nr 147. Jeżeli stwierdzisz brak przytomności, poproś opiekunów
               o wezwanie pomocy. Jeśli jednak kontakt z nimi jest utrudniony, zawołaj ko-  Zdjęcie nr 146
               goś na pomoc. Wołając o pomoc, nie zapomnij poinformować, że masz do
               czynienia z nieprzytomnym dzieckiem.
           4   Zdjęcie 148. Wykonaj rękoczyn czoło-żuchwa i odchyl płynnym ruchem gło-
               wę dziecka do tyłu; sprawdź – znaną ci metodą „widzę, słyszę, czuję” – czy
               oddycha.
               Przy sprawdzaniu oddechu niemowlęcia nie wolno ci odchylać jego gło-
               wy do tyłu. Grozi to nie tylko uszkodzeniem kręgosłupa, ale i zablokowa-
               niem dopływu krwi do mózgu. Sprawdzając oddech tak małego dziecka,
               utrzymujemy jego główkę w poziomie w ten sposób, by bródka nie dotykała
               klatki piersiowej.
           5   Jeżeli stwierdzisz brak oddechu, zatkaj nos dziecka i wykonaj po kolei
               5 wdechów. Wdech wykonujesz, obserwując klatkę piersiową. Jej uniesie-  Zdjęcie nr 147
               nie świadczy o tym, że twoje działanie jest skuteczne. Jeżeli pierwszy wdech
               okaże się nieskuteczny, sprawdź zawartość jamy ustnej dziecka i ponów
               próbę.










                                                                                  Zdjęcie nr 148

                                                                                   103
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110