Page 154 - 883806_Edukacja_dla_bezpieczenstwa_podrecznik_kl_8_
P. 154
4.1 Ogólne wiadomości o broni i zasadach bezpiecznego jej używania
Podejmij temat O O Powiedz, co – twoim zdaniem – może być bronią według polskiego prawa.
O O Spróbuj określić zasady obsługi i użycia broni w bezpieczny sposób.
Jak oceniasz powszechną wiedzę na ten temat?
Zdjęcie nr 225. Pistolet – wiatrówka.
Pneumatyczna wierna replika pistoletu
SIG Sauer, popularnego „zig załera”,
znajdującego się w wyposażeniu amerykańskiej
jednostki specjalnej Navy Seal [czyt. nejwi s-il]
Zdjęcie nr 226. Wiatrówka Gamo Replay-10
[czyt. gejmo riplej] IGT 4,5 m z lunetą 4 x 32
Broń pneumatyczna należąca do typów przedstawionych na zdjęciach nr 229
i 230 jest powszechnie dostępna. Nie trzeba mieć zezwolenia na jej posiada-
nie. Taki pistolet czy karabinek może kupić każdy, kto ukończył 18. rok życia.
Przypomnij sobie, czy miałeś okazję trzymać w dłoniach choćby taką broń.
W jakim więc znalazłbyś się położeniu, gdybyś musiał – w obronie Ojczyzny
lub rodziny – użyć „prawdziwej” broni, czyli na tzw. ostrą amunicję?
Co oznacza słowo broń
Broń towarzyszy człowiekowi od początku jego istnienia. Od tysiącleci pełniła
trzy podstawowe funkcje: służyła do obrony siebie i najbliższych, używana
Więcej na temat
W literaturze przedmiotu przyjmuje się podział broni na konwencjonalną i niekon-
wencjonalną (masowego rażenia: atomową, chemiczną i biologiczną). Ciekawe
jest to, że broń konwencjonalna – od prymitywnych proc począwszy, a kończąc na
wyspecjalizowanych współczesnych karabinach snajperskich – działała i nadal
działa na tej samej zasadzie. Ta zasada brzmi: „Weź coś twardego i mocno ciśnij
tym w przeciwnika, z którym walczysz, lub zwierzę, na które polujesz”.
Zdjęcie nr 227. Proca – dawna broń wykonana współcześnie
152