Page 15 - 881415_FIZYKA_zeszyt_cwiczen_kl_7
P. 15

5   Na lekcji fizyki uczniowie dokonali pomiarów długości krawędzi sześcianu
              za pomocą linijek. Otrzymali wyniki: 3,0 cm, 3,1 cm, 2,9 cm. Wskaż
              prawdopodobne źródła różnic w wynikach pomiarów. Wpisz znak × w okienka
              przy właściwych odpowiedziach.



                 Na skalę przyrządu uczniowie patrzyli pod różnymi kątami.     TAK    NIE


                 Uczniowie przyłożyli początek skali przyrządów do początku
                 krawędzi sześcianu mniej lub bardziej dokładnie.        TAK        NIE



                 Uczniowie dokonali pomiaru w różnych temperaturach.     TAK        NIE



                 Linijki mogły być niejednakowo wyskalowane.             TAK        NIE



          6   Dla zwiększenia dokładności pomiaru często dokonujemy wielokrotnego
              pomiaru określonej wielkości, a następnie obliczamy średnią arytmetyczną.
              Wskaż najbardziej prawdopodobny wynik wraz z niepewnością pomiarową
              pomiaru długości krawędzi sześcianu, uzyskany przez uczniów z zadania 5.
              A.  3 cm ± 2 mm          B. 3 cm ± 1 mm            C. 3,1 cm ± 2 mm
              D.  3,1 cm ± 1 mm        E. 2,9 cm ± 2 mm          F.  2,9 cm ± 1 mm


              Zaokrąglij podane wartości wielkości fizycznych do trzech cyfr znaczących
          7
              i zaznacz właściwą odpowiedź.

              a)  36,785 m                 36,8 m                   36,7 m
              b)  8,334 km                 8,34 km                  8,33 km

              c)  0,4738 kg                0,473 kg                 0,474 kg
              d)  85,742 km                85,7 km                  85,8 km

              e)  0,0005274 km             0,000528 km              0,000527 km
              f)  5358 s                   5360 s                   5350 s


          8   Na lekcji fizyki uczniowie otrzymali zadanie polegające na wyznaczeniu masy
              i objętości sześcianu. W tym celu dokonali pomiarów masy – za pomocą
              wagi sprężynowej o najmniejszej działce na skali 5 g – oraz długości krawędzi
              sześcianu – za pomocą linijki o najmniejszej działce na skali 1 mm. Wyniki
              pomiarów zapisali w tabeli.


                                                13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20