Page 15 - 881415_FIZYKA_zeszyt_cwiczen_kl_7
P. 15
5 Na lekcji fizyki uczniowie dokonali pomiarów długości krawędzi sześcianu
za pomocą linijek. Otrzymali wyniki: 3,0 cm, 3,1 cm, 2,9 cm. Wskaż
prawdopodobne źródła różnic w wynikach pomiarów. Wpisz znak × w okienka
przy właściwych odpowiedziach.
Na skalę przyrządu uczniowie patrzyli pod różnymi kątami. TAK NIE
Uczniowie przyłożyli początek skali przyrządów do początku
krawędzi sześcianu mniej lub bardziej dokładnie. TAK NIE
Uczniowie dokonali pomiaru w różnych temperaturach. TAK NIE
Linijki mogły być niejednakowo wyskalowane. TAK NIE
6 Dla zwiększenia dokładności pomiaru często dokonujemy wielokrotnego
pomiaru określonej wielkości, a następnie obliczamy średnią arytmetyczną.
Wskaż najbardziej prawdopodobny wynik wraz z niepewnością pomiarową
pomiaru długości krawędzi sześcianu, uzyskany przez uczniów z zadania 5.
A. 3 cm ± 2 mm B. 3 cm ± 1 mm C. 3,1 cm ± 2 mm
D. 3,1 cm ± 1 mm E. 2,9 cm ± 2 mm F. 2,9 cm ± 1 mm
Zaokrąglij podane wartości wielkości fizycznych do trzech cyfr znaczących
7
i zaznacz właściwą odpowiedź.
a) 36,785 m 36,8 m 36,7 m
b) 8,334 km 8,34 km 8,33 km
c) 0,4738 kg 0,473 kg 0,474 kg
d) 85,742 km 85,7 km 85,8 km
e) 0,0005274 km 0,000528 km 0,000527 km
f) 5358 s 5360 s 5350 s
8 Na lekcji fizyki uczniowie otrzymali zadanie polegające na wyznaczeniu masy
i objętości sześcianu. W tym celu dokonali pomiarów masy – za pomocą
wagi sprężynowej o najmniejszej działce na skali 5 g – oraz długości krawędzi
sześcianu – za pomocą linijki o najmniejszej działce na skali 1 mm. Wyniki
pomiarów zapisali w tabeli.
13