Page 9 - 881415_FIZYKA_zeszyt_cwiczen_kl_7
P. 9
3 Przeczytaj uważnie tekst i wykonaj polecenia.
Uczeń zastanawiał się, dlaczego ciała o tym samym kształcie spadają z jednakowej
wysokości w tym samym czasie. Aby rozwiązać ten problem, przyjął, że na czas
spadania mają wpływ kształt ciała i wielkość jego powierzchni. Następnie uczeń
wykonał wymienione niżej czynności.
1. Przygotował identyczne kartki papieru.
2. Dokonał pomiaru czasu spadania kartek z wysokości 2 metrów.
3. Jedną z kartek złożył 4 razy i zmierzył jej czas spadania z wysokości 2 metrów.
4. Zapisał wyniki pomiarów.
5. Zapisał wnioski potwierdzające własne przypuszczenia.
Na podstawie tekstu określ, które z poniższych sformułowań dotyczą
problemu badawczego, które – eksperymentu, a które – hipotezy.
a) Na czas spadania wpływają kształt ciała i wielkość jego powierzchni.
b) Dlaczego ciała o tym samym kształcie spadają z jednakowej wysokości
w tym samym czasie?
c) Uczeń zaplanował i wykonał szereg czynności, dzięki którym potwierdził
własne przypuszczenia.
4 Do każdej z wymienionych czynności, oznaczającej zadanie pomiarowe, dobierz
odpowiedni przyrząd pomiarowy. Dopisz odpowiednie numery do liter A–E.
A. Ustalenie długości i szerokości podręcznika do fizyki. 1. zegar
B. Określenie zmian temperatury w ciągu dnia. 2. linijka
C. Porównanie masy dwóch sportowców. 3. waga
D. Określenie czasu jazdy z Kielc do Krakowa. 4. termometr
E. Wyznaczenie pojemności szklanki. 5. cylinder miarowy (menzurka)
A. B. C. D. E.
7