Page 146 - geografia 5
P. 146
zimno pustynia biegun
klimat
lodowa
roślinność Krajobraz zwierzęta
tundra
zajęcia
temperatura odległość od równika
człowieka tajga
las strefy umiarkowanej step pustynia
las równikowy sawanna pustynia
gorąco równik
wysokie opady niskie
Czy już umiesz? Sprawdź!
1 Porównaj trudności, na jakie napotykają mieszkańcy Himalajów i tundry.
2 Przedstaw co najmniej dwie różnice i dwa podobieństwa między krajobrazami:
a) sawanny i wilgotnych lasów równikowych,
b) lasów strefy umiarkowanej ciepłej i tundry.
3 Kolory użyte do zaznaczenia stref roślinnych na mapie są tak dobrane, by kojarzyły się z określonymi
strefami. Podaj cechy krajobrazu, które zdecydowały o kolorach czterech dowolnych stref.
4 Wybierz dwa duże miasta na dwóch różnych kontynentach. Znajdź w internecie klimatogramy dla tych
miast, a następnie oceń, czy temperatura powietrza i opady atmosferyczne są zgodne z cechami klimatu
strefy, w której są one położone.
5 Podzielcie klasę na czteroosobowe grupy. Przygotujcie kartki z nazwami poznanych stref roślinności.
Następnie każda osoba wyszuka w internecie po jednym zdjęciu prezentującym (dla wylosowanej strefy)
typowe elementy: 1 – krajobraz, 2 – roślinę, 3 – zwierzę, 4 – zajęcie mieszkańców. W ten sposób powstanie
klasowy elektroniczny album Krajobrazy świata.
6 Na rysunku zależności między elementami tworzącymi krajobraz (ilustracja na górze strony, lewa) wskaż
jedną ze strzałek prezentującą zależności, a następnie omów na przykładach wybraną zależność dla
wybranego krajobrazu świata.
7 Skorzystaj z mapy politycznej świata w atlasie oraz mapy stref krajobrazowych i powiedz, w jakim
kraju chciałabyś/chciałbyś pracować rok jako odkrywca i badacz, biorąc pod uwagę, gdzie dany
kraj się znajduje (krajobraz, położenie, klimat, rośliny i zwierzęta). Uzasadnij odpowiedź, podając kilka
argumentów.
144