Page 214 - geografia 7
P. 214
5.7 Formy współpracy międzynarodowej
Podejmij temat z Jakie projekty międzynarodowe były lub są realizowane w twojej szkole?
z W jakim języku najczęściej porozumiewają się ludzie z różnych krajów?
z Z jakich państw pochodzą twoi znajomi?
Współpraca międzynarodowa i jej formy
Współpraca międzynarodowa ma bardzo duże znaczenie – szczególnie w Unii
Europejskiej, której fundamentem jest motto „zjednoczona w różnorodności”.
W tym międzynarodowym związku państw istotną rolę odgrywa wzajemny
szacunek, tolerancja dla odmienności i wsparcie w pielęgnowaniu lokalnych
tradycji. Według słów Leonarda da Vinci wielka miłość rodzi się z wielkiej wiedzy,
co oznacza, że powinniśmy się spotykać z ludźmi reprezentującymi różne
kręgi kulturowe, aby ich lepiej poznać, zrozumieć zwyczaje i w ten sposób
mieć z nimi lepsze relacje.
Współpraca międzynarodowa może przyjmować różne formy i odbywać
się na wielu płaszczyznach. Oto kilka przykładów.
Miejscowości i gminy partnerskie
Popularną formą takiej współpracy są umowy partnerskie między miastami
(il. 5.23), wsiami czy gminami, a czasem nawet całymi regionami. Umożli-
wiają one realizowanie takich inicjatyw, jak wydarzenia kulturalne z udziałem
artystów z miejscowości partnerskich, wycieczki nauczycieli i uczniów do szkół
partnerskich, promowanie walorów turystycznych partnerów, np. poprzez wy-
stawy fotograficzne urządzane na placach miejskich. Inną formą wzajemnego
poznawania mieszkańców miejscowości partnerskich mogą być degustacje tra-
dycyjnych potraw z regionów partnerów czy targi lokalnych wyrobów.
Program Erasmus+
Erasmus+ to program Unii Europejskiej skierowany do uczniów, studentów
i nauczycieli. Instytucje i organizacje prowadzące działania w dziedzinie
edukacji mogą otrzymać dofinansowanie na projekty, w których uczestniczą
przedstawiciele kilku państw. Współpracują oni ze sobą przy realizacji okre-
5.23 Tablica informująca ślonego zadania, np. zorganizowaniu stażu dla absolwentów szkół zawodo-
o miastach partnerskich
wych. Nieodłącznym elementem tych działań są wyjazdy, które umożliwiają
spotkanie z uczestnikami projektu z innych krajów, wzajemne poznanie lo-
kalnych zwyczajów, kultury i środowiska przyrodniczego. Jeśli chodzi o grupy
Sprawdź, w ilu państwach znajdują się
miasta partnerskie, których nazwy zapi- szkolne, to z reguły są organizowane wspólne lekcje z gośćmi na terenie szkoły
sano na tablicy (il. 5.23). gospodarzy, a także jednodniowe zajęcia terenowe w najbliższej okolicy.
212
28.11.2022 21:35:04
1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd 212 28.11.2022 21:35:04
1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd 212