Page 214 - geografia 7
P. 214

5.7      Formy współpracy międzynarodowej




        Podejmij temat                          z  Jakie projekty międzynarodowe były lub są realizowane w twojej szkole?
                                                z  W jakim języku najczęściej porozumiewają się ludzie z różnych krajów?

                                                z  Z jakich państw pochodzą twoi znajomi?





                                            Współpraca międzynarodowa i jej formy
                                            Współpraca międzynarodowa ma bardzo duże znaczenie – szczególnie w Unii
                                            Europejskiej, której fundamentem jest motto „zjednoczona w różnorodności”.
                                            W tym międzynarodowym związku państw istotną rolę odgrywa wzajemny
                                            szacunek, tolerancja dla odmienności i wsparcie w pielęgnowaniu lokalnych
                                            tradycji. Według słów Leonarda da Vinci wielka miłość rodzi się z wielkiej wiedzy,
                                            co oznacza, że powinniśmy się spotykać z ludźmi reprezentującymi różne
                                            kręgi kulturowe, aby ich lepiej poznać, zrozumieć zwyczaje i w ten sposób
                                            mieć z nimi lepsze relacje.
                                               Współpraca międzynarodowa może przyjmować różne formy i odbywać
                                            się na wielu płaszczyznach. Oto kilka przykładów.

                                            Miejscowości i gminy partnerskie

                                            Popularną formą takiej współpracy są umowy partnerskie między miastami
                                            (il. 5.23), wsiami czy gminami, a czasem nawet całymi regionami. Umożli-
                                            wiają one realizowanie takich inicjatyw, jak wydarzenia kulturalne z udziałem
                                            artystów z miejscowości partnerskich, wycieczki nauczycieli i uczniów do szkół
                                            partnerskich, promowanie walorów turystycznych partnerów, np. poprzez wy-
                                            stawy fotograficzne urządzane na placach miejskich. Inną formą wzajemnego
                                            poznawania mieszkańców miejscowości partnerskich mogą być degustacje tra-
                                            dycyjnych potraw z regionów partnerów czy targi lokalnych wyrobów.

                                            Program Erasmus+

                                            Erasmus+ to program Unii Europejskiej skierowany do uczniów, studentów
                                            i  nauczycieli.  Instytucje  i  organizacje  prowadzące  działania  w  dziedzinie
                                            edukacji mogą otrzymać dofinansowanie na projekty, w których uczestniczą
                                            przedstawiciele kilku państw. Współpracują oni ze sobą przy realizacji okre-
        5.23    Tablica informująca         ślonego zadania, np. zorganizowaniu stażu dla absolwentów szkół zawodo-
        o miastach partnerskich
                                            wych. Nieodłącznym elementem tych działań są wyjazdy, które umożliwiają
                                            spotkanie z uczestnikami projektu z innych krajów, wzajemne poznanie lo-
                                            kalnych zwyczajów, kultury i środowiska przyrodniczego. Jeśli chodzi o grupy
        Sprawdź, w ilu państwach znajdują się
        miasta partnerskie, których nazwy zapi-  szkolne, to z reguły są organizowane wspólne lekcje z gośćmi na terenie szkoły
        sano na tablicy (il. 5.23).         gospodarzy, a także jednodniowe zajęcia terenowe w najbliższej okolicy.

                                      212



                                                                                                              28.11.2022   21:35:04
   1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd   212                                                            28.11.2022   21:35:04
   1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd   212
   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219