Page 218 - geografia 7
P. 218

Jak inni opisują małą ojczyznę? Co może stanowić jej atrakcje?

                                            Przeczytaj opowieść pewnej Ani o jej małej ojczyźnie z czasów dzieciństwa.
                                            Być może będzie to pomocne przy tworzeniu twojej własnej wypowiedzi na
                                            ten temat. Zwróć przede wszystkim uwagę na elementy, które według niej

        Atrakcyjność obszaru – to cecha     decydują o atrakcyjności obszaru, w którym się wychowywała.
        danego obszaru, dzięki której wzbudza
        on zainteresowanie.
                                              Dzieciństwo spędziłam w małej wsi we wschodniej Polsce. Mam mnóstwo wspa-
                                              niałych wspomnień z tamtych czasów i choć od wielu lat mieszkam już w mieście,
                                              to wciąż wieś rodzinna jest moją małą ojczyzną. Pamiętam doskonale przyjemnie
                                              spędzany czas na starej, pochylonej wierzbie za stodołą naszego domu, gdzie prze-
                                              siadywałyśmy z koleżankami z sąsiedztwa i snułyśmy długie opowieści. Szczególnie
                                              atrakcyjne były dla mnie rodzinne niedzielne wycieczki nad płynącą nieopodal rzekę.
                                              Zabieraliśmy tam koce i jedzenie, graliśmy w piłkę na plaży i co jakiś czas rodzice
                                              pozwalali nam się popluskać w wodzie. Bardzo lubiłam też siadać pod rozłożystą
                                              lipą, która rosła przy naszej studni, zwłaszcza kiedy kwitła i pięknie pachniała,
                                              a owady brzęczały w jej koronie. Z rówieśnikami mieliśmy ulubione miejsce zabaw,
                                              które nazywaliśmy „górami”. W rzeczywistości były to niewielkie wzniesienia, czę-
                                              ściowo porośnięte drzewami. W pamięci pozostały mi również wędrówki po pobliskim
                                              lesie. Podobno byli tam pochowani partyzanci. Kiedyś nawet znalazłam pozostałości
                                              metalowego krzyża. W to tajemnicze, a nawet trochę przerażające miejsce nie chcia-
                                              łam jednak nigdy sama chodzić. Często towarzyszyli mi kuzyni z innych stron Polski,
                                              którzy przyjeżdżali do nas w odwiedziny. Z ukrycia przypatrywaliśmy się sarnom,
                                              słuchaliśmy ptaków. Latem chodziliśmy zbierać jagody i maliny, a zimą szukaliśmy
                                              na śniegu tropów zwierząt.



                                            Prezentacja własnej małej ojczyzny
                                            Po przeczytaniu tekstu Ani pomyśl o charakterystycznych cechach i atrakcjach
                                            swojej małej ojczyzny i przygotuj jej opis. Pomogą ci następujące punkty:
                                            1.  Wymień cztery atrakcyjne miejsca w twojej małej ojczyźnie.
                                            2.  Napisz, w jaki sposób korzystasz z jednego z nich.
                                            3.   Wypowiedź na temat swojej małej ojczyzny przedstaw koleżankom i ko-
                                               legom z klasy. Następnie dowiedz się, jak oni postrzegają opisany przez
                                               ciebie obszar i postaraj się poznać ich małe ojczyzny. Pamiętaj, że oceny
                                               atrakcji terenu są subiektywne – to, co dla ciebie jest ciekawe, dla innych
                                               wcale nie musi takie być (il. 5.26). Z kolei to, na co nawet nie zwracasz
                                               uwagi, inni mogą traktować jako atrakcję. Rozmowę z rówieśnikami prze-
                                               prowadź według schematu:
                                               a)  Zapytaj, jaki obszar uważają za własną małą ojczyznę.
                                               b)  Poproś, aby wskazali trzy atrakcje w ich małych ojczyznach.
                                               c)   Porównaj, czy poszczególne osoby podają takie same przykłady atrak-
        5.26    Nawet pojedyncze drzewo
        może decydować o atrakcyjności             cyjnych miejsc, czy inne.
        małej ojczyzny                         d)  Dowiedz się, czy mają jedną małą ojczyznę, czy więcej.

                                      216



                                                                                                              28.11.2022   21:35:11
   1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd   216                                                            28.11.2022   21:35:11
   1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd   216
   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223