Page 218 - geografia 7
P. 218
Jak inni opisują małą ojczyznę? Co może stanowić jej atrakcje?
Przeczytaj opowieść pewnej Ani o jej małej ojczyźnie z czasów dzieciństwa.
Być może będzie to pomocne przy tworzeniu twojej własnej wypowiedzi na
ten temat. Zwróć przede wszystkim uwagę na elementy, które według niej
Atrakcyjność obszaru – to cecha decydują o atrakcyjności obszaru, w którym się wychowywała.
danego obszaru, dzięki której wzbudza
on zainteresowanie.
Dzieciństwo spędziłam w małej wsi we wschodniej Polsce. Mam mnóstwo wspa-
niałych wspomnień z tamtych czasów i choć od wielu lat mieszkam już w mieście,
to wciąż wieś rodzinna jest moją małą ojczyzną. Pamiętam doskonale przyjemnie
spędzany czas na starej, pochylonej wierzbie za stodołą naszego domu, gdzie prze-
siadywałyśmy z koleżankami z sąsiedztwa i snułyśmy długie opowieści. Szczególnie
atrakcyjne były dla mnie rodzinne niedzielne wycieczki nad płynącą nieopodal rzekę.
Zabieraliśmy tam koce i jedzenie, graliśmy w piłkę na plaży i co jakiś czas rodzice
pozwalali nam się popluskać w wodzie. Bardzo lubiłam też siadać pod rozłożystą
lipą, która rosła przy naszej studni, zwłaszcza kiedy kwitła i pięknie pachniała,
a owady brzęczały w jej koronie. Z rówieśnikami mieliśmy ulubione miejsce zabaw,
które nazywaliśmy „górami”. W rzeczywistości były to niewielkie wzniesienia, czę-
ściowo porośnięte drzewami. W pamięci pozostały mi również wędrówki po pobliskim
lesie. Podobno byli tam pochowani partyzanci. Kiedyś nawet znalazłam pozostałości
metalowego krzyża. W to tajemnicze, a nawet trochę przerażające miejsce nie chcia-
łam jednak nigdy sama chodzić. Często towarzyszyli mi kuzyni z innych stron Polski,
którzy przyjeżdżali do nas w odwiedziny. Z ukrycia przypatrywaliśmy się sarnom,
słuchaliśmy ptaków. Latem chodziliśmy zbierać jagody i maliny, a zimą szukaliśmy
na śniegu tropów zwierząt.
Prezentacja własnej małej ojczyzny
Po przeczytaniu tekstu Ani pomyśl o charakterystycznych cechach i atrakcjach
swojej małej ojczyzny i przygotuj jej opis. Pomogą ci następujące punkty:
1. Wymień cztery atrakcyjne miejsca w twojej małej ojczyźnie.
2. Napisz, w jaki sposób korzystasz z jednego z nich.
3. Wypowiedź na temat swojej małej ojczyzny przedstaw koleżankom i ko-
legom z klasy. Następnie dowiedz się, jak oni postrzegają opisany przez
ciebie obszar i postaraj się poznać ich małe ojczyzny. Pamiętaj, że oceny
atrakcji terenu są subiektywne – to, co dla ciebie jest ciekawe, dla innych
wcale nie musi takie być (il. 5.26). Z kolei to, na co nawet nie zwracasz
uwagi, inni mogą traktować jako atrakcję. Rozmowę z rówieśnikami prze-
prowadź według schematu:
a) Zapytaj, jaki obszar uważają za własną małą ojczyznę.
b) Poproś, aby wskazali trzy atrakcje w ich małych ojczyznach.
c) Porównaj, czy poszczególne osoby podają takie same przykłady atrak-
5.26 Nawet pojedyncze drzewo
może decydować o atrakcyjności cyjnych miejsc, czy inne.
małej ojczyzny d) Dowiedz się, czy mają jedną małą ojczyznę, czy więcej.
216
28.11.2022 21:35:11
1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd 216 28.11.2022 21:35:11
1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd 216