Page 33 - 890018_GwK_podrecznik_cz-4_kl-1_2017
P. 33
127. Pracowity jak mrówka
Konik polny i mrówka
Przez całe lato konik polny grał pięknie na skrzypcach.
Po jednym z koncertów usiadł pod drzewkiem. Zauważył
mrówki, które dźwigały ogromne ciężary.
– Po co się tak męczycie? – zapytał jedną z mrówek.
– A co będziemy jadły, gdy śniegi spadną? – odparła.
– Cha! Cha! Cha! – zaśmiał się głośno konik. – Teraz jedzenia jest
dosyć! Kto by się martwił o daleką zimę! Posłuchaj lepiej mojej muzyki!
– Nie mam na to czasu! – odrzekła mrówka i odeszła.
Długo jeszcze słyszała za plecami śmiech konika polnego.
Szybko minęło ciepłe lato i piękna jesień. Mrówki czyniły ostatnie
przygotowania do zimy, a konik polny ciągle grał...
Nastała bardzo mroźna zima. Pewnego dnia ktoś zapukał
do mrowiska i poprosił wartowniczkę:
– Daj mi coś do jedzenia. Zlituj się nade mną...
Był to konik polny. Mrówka chciała coś powiedzieć,
ale popatrzyła na jego łapki skostniałe od mrozu i... wpuściła go
do środka.
Na podstawie bajki Jeana de La Fontaine’a
1. Co robiła latem mrówka, a czym się zajmował konik polny?
2. Jak zachowała się mrówka, gdy zimą przyszedł do niej konik?
3. Co zrobisz, jeśli się znajdziesz na miejscu mrówki?
4. Wyjaśnij znaczenie powiedzenia „pracowity jak mrówka”.
5. Poszukaj informacji na temat życia i zwyczajów mrówek. Opowiedz
o tych niezwykłych owadach.
6. Naucz się na pamięć bajki „Konik polny i mrówka”. Zorganizujcie
w klasie konkurs na najpiękniejszą recytację bajki.
31