Page 102 - 890342_GwK_podrecznik_cz-4_kl-2_2018
P. 102
Zuzanka umyła czubek nosa, a zęby postanowiła umyć rano.
Wskoczyła w ostatniej chwili pod koc, bo druhna właśnie gasiła
światło.
Leżała w ciemnej sali na polowym łóżku i wsłuchiwała się
w szumiący za oknem las. Nagle przypomniała sobie swój kolorowy
pokój, tatę, który siedzi przy łóżku i czyta jej wieczorami książkę,
łazienkę z ciepłą wodą i mamę mówiącą, że Zuzanka jest jeszcze małą
dziewczynką. Poczuła, że czubek nosa zrobił się zimny i wilgotny,
a z oczu zaczęły płynąć łzy.
— Włóż bluzę i chodź ze mną — usłyszała obok szept druhny
Kamili.
Wyszły razem przed budynek.
— Chciałabym być z mamą — chlipała Zuzanka.
— Wytrzyj nos, zuchu — powiedziała druhna, wyciągając z kieszeni
telefon. — Chyba nie zamierzasz płakać mamie w słuchawkę?
— Zuzanko, to ty? — słychać było z daleka głos mamy. — Jak tam ci
jest, córeczko?
Zuzanka mocno wciągnęła
pachnące lasem powietrze
i głośno zawołała:
— Wszystko dobrze,
mamo, i bardzo kocham
ciebie i tatę, i Małego!
— Zuch z ciebie,
Zuzanko — powiedziała
druhna.
Agnieszka Galica
1. Porozmawiajcie i ustalcie, jak miło i bezpiecznie spędzić wakacje.
2. Opowiedz o swoich wakacyjnych marzeniach i planach.
3. Opisz swoją przygodę. Pamiętaj o wstępie, rozwinięciu i zakończeniu.
Każdą z tych części zaczynaj w nowej linijce, ale nie od samego początku
tylko od małego przesunięcia w prawo — czyli wcięcia akapitowego.
4. Znajdź w tekście opowiadania Zuch Zuzanka kilka wcięć akapitowych.
100