Page 15 - 890342_GwK_podrecznik_cz-4_kl-2_2018
        P. 15
     Uczeń dwUnasty:                        — Żabom pomóc przejść przez szosę...
            Uczeń trzynasty:                       — Zająć się gorylim losem!
            Uczeń czternasty:                       — I sortować wszystkie śmieci...
                                                   a nie wrzucać je jak leci...
            Uczeń piętnasty:                       — Łatać dziury ozonowe!
            Uczeń szesnasty:                       — By powietrze było zdrowe!                   Piegża
            Uczeń siedemnasty:                       — Trzeba chronić wieloryby,
                                                   mchy, porosty oraz grzyby,
                                                   glebę, trawę, leśną ściółkę,
                                                   piegżę, dzierzbę i gżegżółkę!
            Uczeń osiemnasty:                       — Bo to przecież oczywiste,
                                                   że wspierają ekosystem!
            Uczeń dziewiętnasty:                   — Bracia! Transparenty w górę!
            Uczeń dwUdziesty:                        — Niech nasz głos brzmi zgodnym chórem!
            Wszyscy ucznioWie                      (razem, wznosząc transparenty):
                                                     — Nie bądź, człeku, bity w ciemię!!!
                                                             Dbaj z zapałem o swą Ziemię!!!
                                                                  Szanuj Ziemię ponad wszystko,
                                                                     bo to twoje środowisko!!!
                                                                       I innego, choćbyś chciał,
                                                                        raczej już nie będziesz miał!!!
                                                                                                Małgorzata Strzałkowska
            Panda wielka
            1.  Postarajcie się zrobić coś pożytecznego dla swojej okolicy.
                Porozmawiajcie o tym w klasie.
            2.  Ułóż życzenia, które możesz przekazać Ziemi w dniu jej święta.
                Napisz je w zeszycie.
            3.  Gdyby w twojej miejscowości postanowiono zlikwidować park, skwer
                lub plac zabaw, jakich można użyć haseł, aby przekonać dorosłych
                do wycofania się z takiego zamiaru? Wymyśl hasła i je napisz.
            4.  Poszukaj informacji o organizacjach ekologicznych i dowiedz się,
                na czym polega ich działalność. Opisz jedną z nich.
                                                                                                          13
     	
