Page 70 - 890342_GwK_podrecznik_cz-4_kl-2_2018
P. 70

146. W trosce o dzieci






                                   Prawa dziecka

                                   Mały człowieku! To nie zabawa –
                                   masz prawo wiedzieć, jakie masz prawa.

                                   Na samym wstępie uwierz z ochotą,
                                   że jesteś młodą ludzką istotą.

                                   Masz prawo wzrastać w górę, by w końcu
                                   tak jak roślina wspiąć się ku słońcu.

                                   Twój kolor skóry, płeć i wierzenia –
                                   to dla nikogo nie ma znaczenia.

                                   Gdy już nie mieszkasz z tatą lub z mamą,
                                   możesz oboje kochać tak samo.

                                   Mama i tata, w każdej potrzebie,
                                   oboje muszą wciąż dbać o ciebie.

                                   Nikt nie ma prawa, starszy czy młody,
                                   czytać twych listów bez twojej zgody.

                                   Nikt nie ma prawa bić cię, wyzywać,

                                   szturchać, obrażać lub ci ubliżać.
                                   Jeśli zaznajesz krzywdy, przemocy,
                                   możesz natychmiast szukać pomocy.


                                   Kiedy medycznej szukasz opieki,
                                   masz prawo dostać pomoc i leki.
                                   Możesz się uczyć i bez wątpienia

                                   rozwijać talent i uzdolnienia.

                                   Musisz mieć także czas na zabawę,
                                   bo odpoczynek jest twoim prawem.

                                   By nikt tych praw się łamać nie ważył,
                                   Rzecznik Praw Dziecka stoi na straży

                                                     Małgorzata Strzałkowska



          1.  Przypomnijcie sobie, jakie prawa dzieci były omówione w klasie pierwszej.
             Porozmawiajcie o tym, do czego dzieci mają prawo.
          2.  Wypiszcie trzy najważniejsze — według was — prawa, o których jest
             mowa w wierszu. Zastanówcie się, jakie jeszcze prawa powinniście mieć.

          68
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75