Page 20 - 890808_GWK podrecznik kl 3 cz 1 promo
P. 20
7. Parki narodowe
Często mówimy o zwierzętach i roślinach chronionych. Ochroną
obejmuje się także tereny, na których one występują, oraz obszary o pięknych
krajobrazach, pojedyncze skały, drzewa, jaskinie.
Parki narodowe to miejsca, gdzie chroniona jest cała przyroda: zwierzęta,
rośliny, woda, gleba, krajobraz. Zajmują zazwyczaj dużą powierzchnię i są
zachowane w stanie jak najbardziej naturalnym. Mają szczególną wartość
naukową, przyrodniczą, krajobrazową lub kulturową.
Dolina rzeki Biebrzy
i rozległe torfowiska.
Biebrzański Park
Narodowy
Wapienna skała
„Rękawica” , nazywana
także „Pięciopalcówką”
lub „Białą ręką”.
Ojcowski Park
Narodowy
1. Przyjrzyj się mapie (strona 19.), na której zaznaczono miejsca parków
narodowych. Który park znajduje się najbliżej miejscowości, w której
mieszkasz?
2. Podzielcie się na grupy, np. po cztery osoby, i wspólnie w klasie
wybierzcie park narodowy dla każdej z grup. Każdy zespół ma miesiąc
na przygotowanie informacji na temat swojego parku narodowego: gdzie
się znajduje? jakie rośliny i zwierzęta są dla niego charakterystyczne?
Ciekawostki i zdjęcia powinny stanowić uzupełnienie zebranego materiału.
Następnie przygotujcie prezentację w dowolnej formie. Możecie zaprosić
rodziców lub uczniów z innych klas.
18