Page 28 - 890808_GWK podrecznik kl 3 cz 1 promo
P. 28

10. Żegluga dawniej i dziś





                                                         Ludzie budowali łodzie od

                                                         najdawniejszych czasów. Najpierw były
                                                         to tratwy z połączonych pni drzew.

                                                         Potem czółna z wydrążonych lub
                                                         wypalonych pni. Budowano też kajaki
                                                         z wikliny obciągniętej skórą zwierzęcą.

                                                         Łodzie te były poruszane wiosłami.






       Aby wypływać daleko w morze,
       budowano żaglowce.

       W XV wieku do niebezpiecznych
       wypraw przez ocean używano lekkich,
       szybkich żaglowców, zwanych

       karawelami. Najszybszymi żaglowcami
       były dziewiętnastowieczne klipry.

       Kliper miał mały kadłub, trzy
       maszty i dużo żagli, aby jak najlepiej
       wykorzystać wiatr.



       W XIX wieku nastał czas statków o napędzie parowym. Żeglarze nie byli już
       zależni od wiatru i prądów wodnych. Parowce poruszały się dzięki temu,

       że maszyny parowe obracały wielkie koła, na których znajdowały się łopaty
       zanurzone w wodzie. Obracające się łopaty powodowały ruch statku. W tym
       czasie statki drewniane zaczęto zastępować stalowymi.
























          26
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33