Page 28 - 890808_GWK podrecznik kl 3 cz 1 promo
P. 28
10. Żegluga dawniej i dziś
Ludzie budowali łodzie od
najdawniejszych czasów. Najpierw były
to tratwy z połączonych pni drzew.
Potem czółna z wydrążonych lub
wypalonych pni. Budowano też kajaki
z wikliny obciągniętej skórą zwierzęcą.
Łodzie te były poruszane wiosłami.
Aby wypływać daleko w morze,
budowano żaglowce.
W XV wieku do niebezpiecznych
wypraw przez ocean używano lekkich,
szybkich żaglowców, zwanych
karawelami. Najszybszymi żaglowcami
były dziewiętnastowieczne klipry.
Kliper miał mały kadłub, trzy
maszty i dużo żagli, aby jak najlepiej
wykorzystać wiatr.
W XIX wieku nastał czas statków o napędzie parowym. Żeglarze nie byli już
zależni od wiatru i prądów wodnych. Parowce poruszały się dzięki temu,
że maszyny parowe obracały wielkie koła, na których znajdowały się łopaty
zanurzone w wodzie. Obracające się łopaty powodowały ruch statku. W tym
czasie statki drewniane zaczęto zastępować stalowymi.
26