Page 131 - 1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd
P. 131

Budowa i rozwój Gdyni

          Na decyzję o budowie Gdyni wpływ miały okoliczności, w których
          znalazła się Polska po I wojnie światowej. W 1919 roku zwycięskie
          państwa podpisały traktat pokojowy z Niemcami. Ustalono w nim
          między innymi przebieg granicy polsko-niemieckiej. Na mocy ukła-
          du do naszego państwa przyłączono Wielkopolskę, część Górnego
          Śląska oraz Pomorze Gdańskie. Polska uzyskała dostęp do Morza
          Bałtyckiego, ale przyznany nam pas wybrzeża był wąski. Nie było
          na nim żadnego dużego miasta portowego. Natomiast Gdańsk zna-
          lazł się poza granicami Rzeczypospolitej. W tej sytuacji Polska po-          Eugeniusz Kwiatkowski – minister
          stanowiła wybudować własny port. Potrzebowała go, by sprzedawać              przemysłu i handlu w latach
          drogą morską towary, np. wydobywany na Górnym Śląsku węgiel.                 1926–1930, a następnie
            Decyzją  władz  z  1922  roku  na  miejsce  inwestycji  wyznaczono         wicepremier do spraw
          Gdynię. W ciągu kilku lat zbudowano tu port handlowy i port wo-              gospodarczych i minister skarbu
          jenny. W ich sąsiedztwie powstało miasto, które prężnie się rozwijało.       (1935–1939). Przez cały okres
          W 1939 roku liczyło już około 120 tysięcy mieszkańców.                       urzędowania dbał o pomyślny
            Realizacja tak wielkiej inwestycji nie powiodłaby się, gdyby nie           rozwój kraju. Wielką wagę
          determinacja i zaangażowanie wielu ludzi. Jedną z takich osób był            przywiązywał do obecności
                                                                                       Polski nad Bałtykiem: Polska
          Eugeniusz Kwiatkowski. Ten polityk energicznie zabiegał o środ-              bez własnego wybrzeża
          ki finansowe na rozwój Gdyni. Pozyskiwał inwestorów i partnerów              morskiego i bez własnej floty
          do współpracy. Staraniem Kwiatkowskiego wybudowano magistralę                nie będzie nigdy ani zjednoczona,
          węglową. Ten szlak kolejowy połączył Gdynię z hutami i kopalnia-             ani niepodległa, ani samodzielna
          mi na Śląsku. Dzięki temu transport surowców stał się sprawniejszy.          gospodarczo i politycznie […].
          Kwiatkowski przyczynił się też do wybudowania w Gdyni stoczni,
          dzięki czemu Polska mogła rozbudowywać flotę morską.



























                                                                                       Port węglowy w Gdyni – fotografia
                                                                                       z lat 30. XX wieku

                                                                                 129



                                                                                                              04.10.2022   11:36:29
   1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd   129                                                                   04.10.2022   11:36:29
   1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd   129
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136