Page 18 - 1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd
P. 18

1.3       Chronimy ślady przeszłości






       Podejmij temat



























       Przyjrzyj się ilustracji. Odszukaj
       jak najwięcej przedmiotów,
       które możemy uznać za źródła
       historyczne.







                                            Czym są zabytki?

                                            Za źródła historyczne można uznać w zasadzie wszystkie pamiątki
                                            po naszych przodkach. Może to więc być zarówno kredens naszych
                                            dziadków, świadectwo szkolne taty, jak i rodzinne zdjęcia z wakacyj-
                                            nego wyjazdu. Wiele z takich przedmiotów przechowuje się na stry-
                                            chach lub w piwnicach domów.
                                               Istnieją  jednak  źródła  historyczne,  które  mają  szczególną  war-
                                            tość. Takie pamiątki, niezwykle ważne dla historii naszego państwa,
                                            regionu lub miasta, nazywamy zabytkami. Do tej grupy zaliczamy
                                            między innymi rzeźby, obrazy, naczynia i broń. Mianem zabytków
       Katedra wawelska                     określamy również budowle o dużej wartości historycznej i nauko-
                                            wej. Takimi obiektami są na przykład Zamek Królewski na Wawelu
                                            w Krakowie czy znajdująca się w sąsiedztwie monarszej rezydencji
       Wyjaśnij, dlaczego ukazana           katedra wawelska. W dawnych wiekach była ona miejscem korona-
       budowla jest zabytkiem.              cji większości królów Polski.

                                         16



                                                                                                              04.10.2022   11:32:47
   1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd   16                                                                    04.10.2022   11:32:47
   1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd   16
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23