Page 21 - 1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd
P. 21

Co warto wiedzieć przed wizytą w muzeum?                                     Ciekawe!

          W muzeum oglądamy przedmioty wyjątkowe, cenne dla naszej histo-
          rii. Dlatego podczas wizyty w takim miejscu powinniśmy pamiętać
          o zasadach właściwego zachowania. Nie wolno na przykład dotykać
          eksponatów i robić im zdjęć, chyba że jest to dozwolone. Ze względu
          na szacunek dla innych zwiedzających w muzeum nie wolno spoży-
          wać posiłków ani rozmawiać przez telefon komórkowy.
            Podczas wizyty w muzeum warto skorzystać z usługi przewodni-               Pierwsze polskie muzeum publicz-
          ka.  Osoby,  które  oprowadzają  zwiedzających,  potrafią  opowiadać         ne zostało otwarte w 1801 roku
          w interesujący sposób o mniej znanych faktach historycznych. Wiele           w Puławach niedaleko Lublina.
          placówek oferuje również lekcje muzealne czy warsztaty historyczne.          Inicjatorką jego powstania była
          W ich trakcie można pogłębić wiedzę na wybrane tematy.                       arystokratka Izabela Czartoryska.
                                                                                       Gromadziła ona pamiątki rodzin-
                                                                                       ne oraz eksponaty będące wła-
                                                                                       snością polskich władców, wo-
          W skrócie                                                                    dzów,  uczonych  czy  ludzi  kultury.
                                                                                       Przedmioty te wystawiała na tere-

                Obiekty o dużej wartości historycznej to zabytki.                      nie swojej rezydencji w specjalnie
                                                                                       przeznaczonych do tego obiek-
                Gromadzeniem i ochroną zabytków zajmują się specjalnie
               powołane do tego instytucje naukowe: archiwa, biblioteki i muzea.       tach – Domku Gotyckim i Świąty-
                                                                                       ni Sybilli (powyżej na XIX-wiecznej
                Konserwator zabytków odtwarza wygląd zniszczonych                      grafice).
               przedmiotów
                Muzeum na otwartej przestrzeni to skansen.





          Czy już umiesz?
                                                                                       Noc Muzeów
           1    Wyjaśnij, dlaczego zabytki podlegają ochronie.

           2    Powiedz, w jakim celu zakłada się biblioteki. Gdzie w twojej
               najbliższej okolicy znajduje się tego typu placówka?

           3    Stwórz listę zasad, które obowiązują w muzeum.
           4    Przygotuj listę ciekawych zabytków znajdujących się w twojej
               okolicy. Czym będziesz się kierować podczas układania listy?

            5  Zastanów się, które miejsca mogą dostarczyć ci najwięcej                Co roku w Polsce i w innych kra-
               informacji o historii twojej miejscowości. Jakie to będą informacje?    jach europejskich odbywa się im-

           6    Stwórzcie muzeum swojej szkoły.                                        preza  kulturalna  –  Noc  Muzeów.
                    z  Ustalcie cel założenia placówki.                                Podczas takiej  nocy zwiedzają-
                    z  Porozmawiajcie o tym, które wydarzenia z życia szkoły           cy mogą nieodpłatnie odwiedzać
                     i jakich absolwentów należałoby upamiętnić.                       rozmaite muzea, galerie, pałace,
                    z  Jakie eksponaty zaprezentowalibyście w waszym muzeum?           zabytkowe fabryki itp.

                                                                                  19



                                                                                                              04.10.2022   11:32:56
   1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd   19                                                                    04.10.2022   11:32:56
   1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd   19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26