Page 58 - 1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd
P. 58

Podsumowanie działu 3





        1    Wymień źródła dotyczące historii twojej rodziny. Podziel je na pisane i niepisane.

        2    Oceń, czy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe. Nie zaznaczaj odpowiedzi w podręczniku. Przepisz
             prawdziwe zdania do zeszytu. Fałszywe popraw i również przepisz.
             •   Flagę Polski tworzą dwa pionowe pasy – z lewej czerwony, a z prawej – biały.
             •   Orzeł Biały jest najstarszym polskim symbolem narodowym. Symbol ten wywodzi się  z czasów
                 średniowiecza.
             •   Nasz hymn Mazurek Dąbrowskiego opowiada o początkach państwa polskiego.

        3    Omów symbolikę i pochodzenie polskich symboli narodowych.


        4    Przeczytaj fragment Katechizmu rycerskiego Adama Kazimierza Czartoryskiego . Następnie wykonaj
                                                                                          1
             polecenia.

       1   Książę Adam Kazimierz Czarto-  Jakim być powinien prawdziwy patriota?
                                                                                                       2
       ryski (1734–1823) – polityk i pisarz;   Prawdziwy patriota o dobro powszechne jedynie dbały , wszystkie
       komendant Szkoły Rycerskiej. Gło-  prywatnego  interesu  względy  temu  zamiarowi  poświęca,  w  nim  ko-
       sił potrzebę wychowania młodzie-  rzyść, w nim chwałę, w nim ukontentowanie  swoje mieści, i na dokup
                                                                                        3
       ży w duchu patriotyzmu.           powszechnego uszczęśliwienia ani życia, ani majątku, ani trudów nie

       2   Dbały – dbający o coś.        żałuje.
       3   Ukontentowanie – zadowolenie.  Źródło: A.K. Czartoryski, Katechizm rycerski, wydał i przedmową poprzedził H. Mościcki,
                                                                       Warszawa 1916, https://polona.pl, dostęp: 3.05.2022 r.

             a)    Wyjaśnij, jak rozumiesz wyrażenie dobro powszechne.
             b)    Wymień cechy, którymi, zdaniem Adama Kazimierza Czartoryskiego, powinien odznaczać się
                   prawdziwy patriota.
             c)    Stwórzcie na podstawie tekstu współczesną defi nicję patriotyzmu. Nawiążcie do tekstu.
                   Wzbogaćcie go o własne spostrzeżenia.

         5   Zapoznaj się ze zdjęciem obok. Następnie wykonaj
             polecenia.

             a)    Wyjaśnij, z jakim wydarzeniem z historii Polski
                   związany jest przedstawiony na zdjęciu dokument.
                   Powiedz, w którym wieku został on uchwalony.
             b)    Odczytaj nazwę dokumentu.
             c)    Podaj nazwę święta, które Polacy obchodzą
                   na pamiątkę uchwalenia tego dokumentu.


        6    Poszukaj miejsc pamięci narodowej w okolicy, w której
             mieszkasz. Opisz jedno z nich. Napisz, jakie wydarzenie
             ono upamiętnia i w jakich okolicznościach zostało
             utworzone.



                                        56



                                                                                                              04.10.2022   11:33:55
   1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd   56                                                                    04.10.2022   11:33:55
   1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd   56
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63