Page 123 - historia 5
P. 123

Rozwój szkolnictwa i nauki                                                     Katedra – główny kościół
                                                                                         biskupa lub arcybiskupa.
          Duchowni, jako najlepiej wykształcona grupa społeczna, oddawali
          państwu i społeczeństwu wielkie usługi. Spisywali ważne akty pań-
          stwowe i zarządzenia władców. Prowadzili też szkoły, które powsta-
          wały  przy  kościołach  parafialnych,  klasztorach  lub  katedrach.
          W szkołach parafialnych uczyli czytania i pisania po łacinie, pro-
          stych rachunków, modlitw oraz śpiewu kościelnego. W szkołach ka-
          tedralnych poziom kształcenia był wyższy – tu dzieci uczyły się między
          innymi arytmetyki i geometrii. Ćwiczono sztukę dyskutowania i stu-
          diowano kalendarz kościelny. Do szkół uczęszczali głównie chłopcy.
          Dziewczęta miały ograniczony dostęp do edukacji – szansę na zdo-
          bycie wykształcenia miały głównie córki władców i możnych.
            Zwierzchnictwu Kościoła podlegały także uniwersytety. Nazy-                  Duchowni zajmowali się
          wa się tak szkoły wyższe, kształcące specjalistów w różnych dziedzi-           też kronikarstwem. Jednym
          nach, np. księży, prawników i lekarzy. Prócz edukacji prowadziły one           z najwybitniejszych polskich
          również badania naukowe. Pierwsze uniwersytety powstały w wie-                 dziejopisarzy był Jan Długosz
          kach XI i XII, m.in. w Bolonii, Paryżu (Sorbona) czy Oksfordzie.               (1415–1480), autor dzieła
          Władcy  zabiegali  o  utworzenie  uniwersytetu  na  podległych  sobie          Roczniki, czyli Kroniki sławnego
          ziemiach. Zgodę na założenie uczelni musiał jednak wyrazić papież.             Królestwa Polskiego.



          Uniwersytet – dawniej i dziś

          Dawniej…                                               Współcześnie…
























          Średniowieczni studenci rozpoczynali naukę na wydziale sztuk   Współczesne uniwersytety kształcą studentów na bardzo
          wyzwolonych, na którym zdobywano wiadomości z zakresu   wielu kierunkach. Wśród nich znajdują się nauki ścisłe, takie
          wiedzy ogólnej i filozofii. Dopiero po ukończeniu tego wydziału   jak matematyka czy biologia, oraz humanistyczne, np. filologia
          i otrzymaniu tytułu magistra można było kontynuować studia   i historia. Studenci odbywają najpierw studia licencjackie,
          na prawie, medycynie lub teologii. Po zaliczeniu końcowych   a po nich – magisterskie. Absolwenci, którzy otrzymali tytuł
          egzaminów uzyskiwano tytuł doktora.                    magistra, mogą kontynuować naukę na studiach doktoranckich.

                                                                                 121



   0626_historia_.indd   121                                                                                  02.07.2018   11:54:51
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128