Page 41 - historia 5
P. 41

W Sparcie
          Spośród greckich miast-państw najlepiej wyszkoloną armią dyspo-
          nowała Sparta położona na Półwyspie Peloponeskim. Obok Aten
          była najważniejszą grecką polis. Oba ośrodki rywalizowały ze sobą
          o przywództwo w świecie greckim.
            W Sparcie sprawowanie władzy zorganizowano inaczej niż w Ate-
          nach: na czele państwa stało dwóch królów, którzy byli również na-
          czelnymi wodzami. Najważniejszą grupę społeczną stanowili wolni
          Spartanie – pełnoprawni obywatele. Posiadali oni ziemię, na której
          pracowali ich niewolnicy. Życie obywateli zostało podporządkowane
          służbie wojskowej, w czym upatrywano źródeł spartańskiej potęgi.               Obowiązkowe ćwiczenia
            Od najmłodszych lat mieszkańcy polis byli wychowywani w du-                  fi zyczne w Sparcie musiały
          żej dyscyplinie. Każdy chłopiec, który urodził się jako syn obywa-             odbywać również dziewczęta,
                                                                                         co było wyjątkiem na tle
          tela i ukończył siódmy rok życia, przechodził pod opiekę państwa.              greckich polis. Spartanie
          Do ukończenia trzydziestego roku życia mieszkał w koszarach, gdzie             byli bowiem przekonani,
          kształcił swoje umiejętności wojskowe. Dopiero jako trzydziestoletni           że wysportowane matki rodzą
          mężczyzna mógł zamieszkać we własnym domu i założyć rodzinę.                   silniejsze i zdrowsze dzieci.
          Nadal jednak pozostawał wojownikiem, którego życie było podpo-                 Na zdjęciu: fi gurka spartańskiej
          rządkowane armii.                                                              zawodniczki.







          Starożytny grecki historyk Plutarch o spartańskim wychowaniu
          Pisania uczyli się jako rzeczy przydatnej; zresztą całe wychowanie miało na celu karność, wytrwałość
          w trudach i waleczność. Z postępem wieku zaostrzano metodę hartowania, strzyżono do skóry, przy-
          uczano chodzić boso […]. Sypiali razem wedle hufców i drużyn na szuwarze, który obłamywali z łodyg
          palcami bez użycia żelaza […]. Wieczerza była skąpa, aby walka z niedostatkiem zmuszała ich do odwa-
          gi i przemyślności […]. Uczono chłopców wysławiać się w sposób cięty a dowcipny i przy swej zwięzłości
          pobudzający do myślenia.
            Młodzieńców, którzy najbardziej się wyróżniali, poddawano szczególnej próbie: młody człowiek od-
          dalał się od miasta i musiał kryć się tak, żeby nikt go nie dostrzegł. Wędrował po górach, sypiał mało
          i musiał czuwać, ażeby go nikt nie zaskoczył; nie miał żadnej pomocy, nie zabierał ze sobą żywności.
          Wysyłano chłopców bez ubrania, każdego oddzielnie. Mieli tak spędzić rok, wędrując po górach, żywiąc
          się tym, co ukradną albo w inny sposób zdobędą.

                                       Źródło: Plutarch, Żywoty sławnych mężów. Likurg, w: G. Chomicki, S. Sprawski, Starożytność.
                                              Teksty źródłowe, komentarze i zagadnienia do historii w szkole średniej, Kraków 1999

           1    Powiedz, na czym polegało spartańskie wychowanie. Oceń metody wychowawcze stosowane w Sparcie.

            2  Przedmiot, który pochodzi ze Sparty, określamy jako lakoński. Dowiedz się, jakiego podobnego
               przymiotnika używamy, gdy chcemy powiedzieć, że coś jest zwięźle wyrażone.

                                                                                  39
                                                                                  39


   0626_historia_.indd   39                                                                                   02.07.2018   11:52:23
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46