Page 62 - historia 5
P. 62
Społeczeństwo rzymskie
Mieszkańcy Rzymu dzielili się na wolnych obywateli i niewolników. Do grupy wolnych obywateli należeli
patrycjusze i plebejusze.
Patrycjusze byli przedstawicielami Do plebejuszy należeli rolnicy, kupcy, Niewolnicy nie mogli decydować
najzamożniejszych rzymskich rzemieślnicy i miejska biedota. Wśród o własnym losie i byli zależni wyłącznie
rodów i posiadali wielkie majątki nich byli również ludzie zamożni, od swoich właścicieli. Pracowali
ziemskie. Szczycili się szlachetnie ale tacy, którzy nie wywodzili się w dużych posiadłościach ziemskich,
urodzonymi przodkami. Na tym z rodów patrycjuszowskich. Plebejusze należących do patrycjuszy, gdzie
opierali swoje prawo do przewodzenia stanowili podstawę armii. Ich wpływ zajmowali się uprawą roli. Niektórzy
społeczeństwu. Tylko patrycjusze na rządy był ograniczony, mogli pracowali też jako służba domowa.
mogli piastować ważniejsze urzędy jednak uczestniczyć w obradach Najgorszy los spotykał tych, którzy
państwowe i zasiadać w senacie. zgromadzenia ludowego. trafi ali do kopalń i kamieniołomów.
z Do której grupy społecznej należała każda z tych osób: właścicielka sklepu, senator i kowal?
Kobiety w starożytnym Rzymie
Rzymianki nie mogły się cieszyć taką samodzielnością, jaką mają
współczesne kobiety. Jako córki podlegały władzy ojca, a jako żony
– męża. To mężczyzna decydował o losach wszystkich członków
rodziny. Kobietom w Rzymie nie przysługiwały prawa polityczne,
miały jednak większą swobodę niż kobiety w starożytnej Grecji.
Mogły na przykład oglądać publiczne widowiska i korzystać z miej-
skich łaźni, a nawet posiadać własny majątek. Te z zamożniejszych
rodzin kształciły się oraz uczestniczyły w życiu politycznym i towa-
rzyskim. Na co dzień zarządzały domem i służbą, zajmowały się
dziećmi. Biedniejsze kobiety pomagały też w rodzinnych warszta-
tach lub gospodarstwach.
Młoda Rzymianka. Malowidło Czym się zajmuje kobieta przedstawiona na fresku? Do jakiej grupy
z Pompejów (I wiek n.e.). społecznej należy? Po czym możemy to poznać?
60
0626_historia_.indd 60 02.07.2018 11:52:47