Page 82 - historia 5
P. 82
Podsumowanie działu 3
1 Porównaj osiągnięcia Rzymian z osiągnięciami innych starożytnych cywilizacji. W których dziedzinach
dokonania Rzymian były największe?
2 Rozwiń każde z poniższych zdań. Podaj przynajmniej jeden argument potwierdzający ich prawdziwość.
z W wielu dziedzinach starożytni Rzymianie byli uczniami Greków.
z Rzymianie stworzyli jedno z największych imperiów w historii świata.
z Z dorobku starożytnych Rzymian ludzie współcześni korzystają do dziś.
3 Które z wymienionych postaci są legendarne, a które – historyczne?
Juliusz Cezar Eneasz Oktawian August Jezus Chrystus Romulus
4 Przeczytaj tekst źródłowy i wykonaj polecenia.
[…] uznaliśmy za konieczne między innymi zarządzeniami, zdaniem naszym dla ludzi korzyst-
nymi, wydać przede wszystkim i to, które do czci bóstwa się odnosi, a mianowicie chrześcijanom
i wszystkim dać zupełną wolność wyznawania religii, jaką kto zechce.
Źródło: Edykt mediolański, w: Rzym starożytny. Teksty źródłowe do nauki
historii w szkole, nr 3, oprac. L.T. Błaszczyk, Warszawa 1961
a) Powiedz, kto i kiedy wydał dokument, którego fragment został zacytowany powyżej.
b) Wyjaśnij, jak się zmieniła sytuacja chrześcijan w związku z tym zarządzeniem.
5 Przyjrzyj się zamieszczonym zdjęciom. Następnie wykonaj polecenia.
z Która świątynia powstała później? Oblicz, ile wieków upłynęło między wzniesieniem pierwszej
i drugiej.
z Wymień podobieństwa i różnice między budowlami. Skup się na elementach architektury.
Jakie wnioski można wysnuć na podstawie porównania?
Partenon – świątynia wzniesiona w Atenach Rzymska świątynia Maison Carrée [czyt. mezą kare]
w V wieku p.n.e. w Nîmes [czyt. nim] we Francji, wzniesiona w I wieku p.n.e.
80
80
0626_historia_.indd 80 02.07.2018 11:53:41