Page 219 - historia 6
P. 219
Podsumowanie działu 7
1 Wyobraź sobie, że jesteś jednym z deputowanych stanu trzeciego podczas
obrad Stanów Generalnych we Francji w 1789 roku. Napisz trzy postulaty
dotyczące poprawy życia reprezentowanej przez ciebie grupy.
2 Rozpoznaj postać ukazaną na obrazie, a następnie wykonaj polecenia.
a) Podaj najważniejsze fakty z życia tej postaci. Weź pod uwagę
jej dokonania, sprawowane urzędy i uzyskane tytuły.
b) Powiedz, jaki wpływ wywarła ta osoba na historię Francji i dzieje
powszechne, a jaki – na historię Polski. Weź pod uwagę politykę,
gospodarkę i sprawy społeczne.
c) Oceń rolę, jaką ta postać odegrała w historii. Zastanów się
i odpowiedz na pytanie: Czy jej ocena dokonana przez twoich
rówieśników z Francji, Hiszpanii lub Rosji będzie podobna?
Z czego mogą wynikać ewentualne podobieństwa lub różnice?
3 Obejrzyj obrazy i wykonaj polecenia.
a) Powiedz, jakie wydarzenia z historii Polski zostały ukazane na przedstawionych dziełach sztuki.
b) Bohaterowie obrazów w różny sposób przysłużyli się swoim ojczyznom. Które dzieło wyraża
patriotyzm czasów walki, a które – patriotyzm czasów pokoju? Jak rozumiesz te dwa wyrażenia?
Marcello Bacciarelli, Nadanie konstytucji January Suchodolski, Śmierć Józefa Poniatowskiego
Księstwu Warszawskiemu przez Napoleona pod Lipskiem
4 Odszukaj w internecie teksty Mazurka Dąbrowskiego i Marsylianki (hymnu Francji), a następnie uważnie
je przeczytaj. Wykonaj polecenia.
a) Ustal, kiedy i w jakich okolicznościach powstały obie pieśni. Jakie są ich przesłania?
b) Powiedz, do kogo są skierowane słowa pierwszej zwrotki Marsylianki. Kogo w tekście utworu uważa
się za wrogów Francji i rewolucji?
c) Jakie nadzieje Polaków zostały wyrażone w tekście Mazurka Dąbrowskiego? Kto i w jaki sposób
miał je zrealizować?
217
217
0618_881295_historia_kl6.indd 217 18.06.2019 11:13:45