Page 196 - historia 7
P. 196

Podsumowanie działu 6




         1   Oceń prawdziwość poniższych zdań. Swoją ocenę poprzyj konkretnymi przykładami.

            •   Liga Narodów skutecznie powstrzymywała imperialne dążenia mocarstw w dwudziestoleciu międzywojennym.
            •   Wielki kryzys gospodarczy ułatwił faszystom zdobycie władzy w Niemczech.
            •   Stalin uczynił z ZSRS potęgę przemysłową.
            •   Hitler od chwili dojścia do władzy w Niemczech realizował swój program zawarty w Mein Kampf.
            •   Polityka appeasementu zmusiła Hitlera do porzucenia agresywnej polityki względem sąsiadów.

         2   Wytłumacz, dlaczego poniższe zdarzenia były groźne dla funkcjonowania ładu wersalskiego.


                 podpisanie układu w Rapallo      zawarcie traktatów lokarneńskich      remilitaryzacja Nadrenii
                           likwidacja Czechosłowacji      wysunięcie przez Hitlera żądań wobec Polski


         3   Porównaj systemy totalitarne: komunistyczny w ZSRS i nazistowski w III Rzeszy. Weź pod uwagę politykę wewnętrzną,
            gospodarczą i zagraniczną totalitarnych rządów.

         4   Przeczytaj zacytowany poniżej fragment autorstwa nazistowskiego polityka i architekta Alberta Speera [czyt. szpera].
            Odpowiedz na pytania.

            Dyktatura Hitlera była pod jednym, fundamentalnym względem różna od reżimów wszystkich jego poprzedni-
            ków. Była to pierwsza dyktatura w czasach dynamicznego rozwoju techniki, dyktatura, która, aby zdominować
            kraj, wykorzystywała w pełni wszelkie środki techniczne. Dzięki urządzeniom takim jak radio czy głośnik osiem-
            dziesiąt milionów ludzi zostało pozbawionych zdolności niezależnego myślenia, a co za tym idzie, było możliwe
            ich podporządkować woli jednego człowieka.

                                                  Źródło: S. Klein, Najgroźniejsi dyktatorzy w historii, tłum. J. Sawicka, Warszawa 2008

            a)  Jak Albert Speer ocenił siłę oddziaływania radia w III Rzeszy?
            b)   W jaki sposób dyktatorzy – Stalin, Mussolini i Hitler – wykorzystywali środki masowego przekazu do umacniania
                swojej władzy? Jakie to rodziło zagrożenia?

         5  Wymień mocne i słabe strony ustrojów demokratycznego oraz totalitarnego (na przykładzie ZSRS lub III Rzeszy).

         6   Wyobraź sobie, że jest 1938 r. Świat nie zdaje sobie sprawy z niebezpieczeństwa, jakie niesie konferencja
            w Monachium. Spróbuj przestrzec rządy państw zachodnich przed wiarą w pokojowe intencje Adolfa Hitlera.
            Użyj co najmniej dwóch argumentów.

         7   Przyjrzyj się fotografiom i odpowiedz na pytania.

            a)  Kogo przedstawiają zdjęcia?
            b)   W jakim celu rozpowszechniano tego rodzaju
                fotografie w III Rzeszy i w ZSRS?
                Do kogo były kierowane i jaki efekt miały wywołać?
            c)   Czy ukazywany na zdjęciach wizerunek
                wodzów był prawdziwy? Jacy byli w rzeczywistości?
                Uzasadnij odpowiedź.




                                      194



                                                                                                              02.06.2020   10:24:09
   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   194
   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   194                                                                   02.06.2020   10:24:09
   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201