Page 196 - historia 7
P. 196
Podsumowanie działu 6
1 Oceń prawdziwość poniższych zdań. Swoją ocenę poprzyj konkretnymi przykładami.
• Liga Narodów skutecznie powstrzymywała imperialne dążenia mocarstw w dwudziestoleciu międzywojennym.
• Wielki kryzys gospodarczy ułatwił faszystom zdobycie władzy w Niemczech.
• Stalin uczynił z ZSRS potęgę przemysłową.
• Hitler od chwili dojścia do władzy w Niemczech realizował swój program zawarty w Mein Kampf.
• Polityka appeasementu zmusiła Hitlera do porzucenia agresywnej polityki względem sąsiadów.
2 Wytłumacz, dlaczego poniższe zdarzenia były groźne dla funkcjonowania ładu wersalskiego.
podpisanie układu w Rapallo zawarcie traktatów lokarneńskich remilitaryzacja Nadrenii
likwidacja Czechosłowacji wysunięcie przez Hitlera żądań wobec Polski
3 Porównaj systemy totalitarne: komunistyczny w ZSRS i nazistowski w III Rzeszy. Weź pod uwagę politykę wewnętrzną,
gospodarczą i zagraniczną totalitarnych rządów.
4 Przeczytaj zacytowany poniżej fragment autorstwa nazistowskiego polityka i architekta Alberta Speera [czyt. szpera].
Odpowiedz na pytania.
Dyktatura Hitlera była pod jednym, fundamentalnym względem różna od reżimów wszystkich jego poprzedni-
ków. Była to pierwsza dyktatura w czasach dynamicznego rozwoju techniki, dyktatura, która, aby zdominować
kraj, wykorzystywała w pełni wszelkie środki techniczne. Dzięki urządzeniom takim jak radio czy głośnik osiem-
dziesiąt milionów ludzi zostało pozbawionych zdolności niezależnego myślenia, a co za tym idzie, było możliwe
ich podporządkować woli jednego człowieka.
Źródło: S. Klein, Najgroźniejsi dyktatorzy w historii, tłum. J. Sawicka, Warszawa 2008
a) Jak Albert Speer ocenił siłę oddziaływania radia w III Rzeszy?
b) W jaki sposób dyktatorzy – Stalin, Mussolini i Hitler – wykorzystywali środki masowego przekazu do umacniania
swojej władzy? Jakie to rodziło zagrożenia?
5 Wymień mocne i słabe strony ustrojów demokratycznego oraz totalitarnego (na przykładzie ZSRS lub III Rzeszy).
6 Wyobraź sobie, że jest 1938 r. Świat nie zdaje sobie sprawy z niebezpieczeństwa, jakie niesie konferencja
w Monachium. Spróbuj przestrzec rządy państw zachodnich przed wiarą w pokojowe intencje Adolfa Hitlera.
Użyj co najmniej dwóch argumentów.
7 Przyjrzyj się fotografiom i odpowiedz na pytania.
a) Kogo przedstawiają zdjęcia?
b) W jakim celu rozpowszechniano tego rodzaju
fotografie w III Rzeszy i w ZSRS?
Do kogo były kierowane i jaki efekt miały wywołać?
c) Czy ukazywany na zdjęciach wizerunek
wodzów był prawdziwy? Jacy byli w rzeczywistości?
Uzasadnij odpowiedź.
194
02.06.2020 10:24:09
0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd 194
0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd 194 02.06.2020 10:24:09