Page 42 - informatyka 5
P. 42
2.3 Tworzymy opracowania z wykorzystaniem aplikacji
komputerowych
Podejmij temat Przeczytaj hasło zapisane wspak. Jak je rozumiesz?
.I JC AKI L P A HC YNŻ Ó R Z YMA T S Y ZR OK
Ciekawe! 1VNWZUIKRM VI WSZMģTWVa \MUI\ UWńVI WXZIKW_IÏ VI Z»ńVM [XW-
Umiejętności informatyczne wy- [WJa ,W \MOW KMT] [Ċ]ńÍ SWUX]\MZW_M XZWOZIUa ]ńa\SW_M KbaTQ
korzystywane są w wielu dzie- aplikacje b S\»ZaKP SIńLI UI QVVM XZbMbVIKbMVQM ? LWS]UMVKQM
dzinach życia, m.in. w medycy-
\MS[\W_aU UWńVI bIXQ[IÏ QVNWZUIKRM _[\I_QÏ Za[]VSQ T]J bLRáKQI
nie, przemyśle, budownictwie,
*IZ_Va Za[]VMS b WXQ[IUQ UWńVI XZbaOW\W_IÏ _ MLa\WZbM OZIځSQ
handlu. Niezbędne są w wielu
,bQáSQ XZMbMV\IKRQ U]T\QUMLQITVMR WLJQ»Z JáLbQM _bJWOIKWVa WJZI-
zawodach (np. księgowy, sekre-
bMU Lł_QáSQMU IVQUIKRÍ Q _QLMW 8WLKbI[ \_WZbMVQI \ISQMOW XW-
tarka, pracownik banku, progra-
SIb] _IZ\W [SWZba[\IÏ b SQTS] IXTQSIKRQ
mista, grafik komputerowy, pro-
jektant stron WWW).
Więcej na temat
Wytwory ludzkiego umysłu, m.in. dzieła literackie, muzyczne, grafika, programy i gry komputerowe, są objęte ochroną
własności intelektualnej. Uprawnienia, które przysługują autorowi dzieła, określają przepisy prawne zwane prawem
autorskim. Zestaw licencji Creative Commons (CC) [czytaj: krijejtiw komons] pozwala twórcy samodzielnie określić
zasady, na których chce dzielić się swoją twórczością z innymi. Utwory takie można kopiować i rozpowszechniać pod
warunkiem zachowania praw autorskich twórcy. Dostępne w internecie otwarte zasoby edukacyjne (teksty, obrazy,
zdjęcia, nagrania, animacje, filmy, testy, gry) są objęte wolnymi licencjami lub przeniesione do domeny publicznej.
Dlatego każdy użytkownik może z nich bezpłatnie korzystać, zmieniać je według swoich potrzeb i przekazywać innym.
1. Na podstawie informacji z podręcznika, internetu oraz z innych źródeł opracujcie wspólnie z kolegami i kole-
żankami prezentację multimedialną na jeden z podanych tematów.
– W jakich zawodach i dziedzinach życia wykorzystywane są komputery? (grupa I)
– Na czym polega ochrona własności intelektualnej? (grupa II)
– Nowoczesne źródła informacji. (grupa III)
Wykorzystajcie materiały przygotowane w różnych aplikacjach, np. Paint, Microsoft Word, Rejestrator
dźwięku. Zadbajcie o estetykę i umiar, aby odbiorca mógł skupić uwagę na przekazywanych treściach.
Zapiszcie prezentację w folderze Praca grupy…
40