Page 6 - informatyka 5
P. 6

Jak korzystać z podręcznika?






       Podsumowanie           Podsumowanie działu 2          2.5   Komunikujemy się za pomocą nowych technologii
                                                               informacyjnych
       działu                 1  Czy znasz te pojęcia? Wyjaśnij znaczenie każdego z nich.
       Podsumowanie           aplikacje   karta pamięci typu flash  przekaz interaktywny   Podejmij temat  Rozwiąż rebus. Jak rozumiesz hasło, które jest jego rozwiązaniem?  Podejmij temat
                                                przekaz multimedialny
                              automatyczna aktualizacja
                                       komunikator internetowy
                              czat     kopiowanie plików  slicer                               Intrygujące pytania lub
       pomaga powtórzyć       forum dyskusyjne  otwarte zasoby edukacyjne  serwis internetowy
                              drukowanie 3D
                                                wideokonferencje
                                       portal społecznościowy
                              filament  prawo autorskie  własność intelektualna
                                       program antywirusowy
                                                zapora sieciowa
                              infografika
       materiał przed                                            IN   —›   UNIKA  IN  MOS   —›   NE  RBA   —›   WY  ilustracje wprowadzają
                              2  Jak zinterpretujesz przedstawioną grafikę?                     w temat i skłaniają
       sprawdzianem                                          8WX]TIZVaUQ [XW[WJIUQ SWU]VQSIKRQ bI XWģZMLVQK\_MU QV\MZVM\]
                                                             [Í U QV  XWKb\I MTMS\ZWVQKbVI Q komunikatory  ,bQáSQ VQU ]ńa\-  Komunikator  – program prze-
                                                             SW_VQKa  UWOÍ  SWV\IS\W_IÏ  [Qá  b  VIRLIT[baUQ  bISÍ\SIUQ  ģ_QI\I    znaczony do prowadzenia roz-  do dyskusji
                               Jakie możliwości otwiera przed nami komputer?
                               Czy dostrzegasz ujemne skutki korzystania   BI  XWUWKÍ  XWKb\a  MTMS\ZWVQKbVMR  UWńVI  _a[aĊIÏ  M UIQTM   TQ[\a     mów przez internet.
                               z komputera? Jeśli tak, to w jakich sytuacjach?  VI\WUQI[\ SWU]VQSI\WZa ]UWńTQ_QIRÍ XZW_ILbMVQM ZWbU»_ \MS[\W-
                                                             _aKP  OĊW[W_aKP T]J _QLMWZWbU»_  wideokonferencji  _ KbI[QM   Wideokonferencja  – jest inter-
                              3  Odpowiedz na pytania.       ZbMKba_Q[\aU  8WLKbI[ \ISQMOW XWZWb]UQM_IVQI [Qá SWU]VQSI\a [Í   netową rozmową multimedial-  Definicje
                               ű  Co to jest infografika? Kiedy warto ją stosować?  XZbM[aĊIVM XWUQáLba KW VIRUVQMR L_WUI SWUX]\MZIUQ  ? _QLMW   ną, podczas której uczestnicy
                               ű  W jakich sytuacjach obowiązuje ochrona własności intelektualnej?  SWVNMZMVKRIKP  UWńM  JZIÏ  ]LbQIĊ  _QMTM  W[»J   3IńLa  QKP  ]KbM[\VQS   słyszą się i widzą jednocześnie.
                               ű  Jakie są zalety korzystania ze źródeł informacji nowej generacji?  U][Q [Qá XW[Ċ]OQ_IÏ WLXW_QMLVQU [XZbá\MU  KbaTQ SWUX]\MZMU b LW-  Wyróżnione definicje
                               ű  W jaki sposób osoby niepełnoletnie mogą korzystać z portali społecznościowych?  [\áXMU LW QV\MZVM\] bIWXI\ZbWVaU _ SIUMZá  OĊWģVQSQ Q UQSZWNWV
                              4  Zorganizujcie w grupach konkurs klasowy na wykonanie ciekawej infografiki na temat zabezpieczenia   pomagają szybko po-
                               komputera i przechowywanych w nim informacji. Wykorzystajcie obrazy narysowane w edytorze Paint.   1.  Na podstawie poniższej mapy pojęciowej powiedz, co jest zaletą, a co wadą komunikacji internetowej. Wy-
                               Dołączcie krótkie opisy.       mień inne cechy tego typu komunikacji. Czy uważasz je za wady, czy za zalety? Uzasadnij swoją opinię.
                              5  Powiedz, które zakończenia zdań są poprawne.  KOMUNIKACJA INTERNETOWA  może prowadzić    wtórzyć najważniejsze
                                                                                  do uzależnień
                               1. Przekaz interaktywny polega na  3. Do prowadzenia rozmów przez internet  umożliwia łączność osobom,
                                    a. jednoczesnym odbieraniu informacji        używa się  które pozostają w domu, np.   informacje
                                     i reagowaniu na nią.        a. edytora tekstu.  opiekują się małymi dziećmi
                                    b. łączeniu tekstu i grafiki.        b. edytora grafiki.  zapewnia szybką
                                                                                  komunikację
                                 c.  animacji.        c. komunikatora internetowego.
                                                               może pomóc
                               2. Do nowoczesnych źródeł informacji należą  4. Przed wirusami komputer zabezpiecza  w pokonaniu nieśmiałości  Infografika
                                    a. komunikatory internetowe.        a. zapora sieciowa.  umożliwia łączność
                                    b. książki z baśniami.         b. program antywirusowy.  osobom niepełnosprawnym
                                 c. słowniki i encyklopedie internetowe.        c. serwis internetowy.  może powodować izolowanie   Ciekawie zilustrowane
                                                              od realnego świata
       Zadanie z gwiazdką     6  Wykonaj zdjęcie cyfrowym aparatem telefonicznym, a następnie skopiuj je na dysk komputera. Otwórz   jest bezpłatna  pokonuje barierę    treści ułatwiają naukę
                                                                                  dużych odległości
                                               y
                                             g
                                           j
                                 j
                                     g
                                    p
                               p
                               plik ze zdjęciem w przeglądarce IrfanView i zastosuj do niego ciekawy efekt.
       Zadanie trudniejsze            50 50                          44 44
       Krok po kroku          Krok po kroku     1             2.  Zaprogramuj tło sceny tak, aby po dniu następowała noc. Pierwsze   Ciekawe!   Ciekawe!
                                                               tło wczytaj z galerii. Zrób jego kopię i zmień jego elementy. Wybierz
                                                                                 Godzina Kodowania to inicjaty-
       Dokładne instrukcje    Ustaw czas przejścia slajdu:  2  4  3  dowolnego duszka i zaprogramuj ciekawą historyjkę. Program zapisz   wa edukacyjna organizowana
                                                               pod nazwą Dzień–noc i zaprezentuj go w klasie.
                                                                                 w ramach Tygodnia Edukacji
                                na karcie Przejścia  1   wybierz dowolny efekt   Informatycznej.  Polega  ona  Interesujące
                                                                                 na rozwiązywaniu łamigłówek
       ułatwiają wykonanie      przejścia slajdów, np. Zanikanie  2  ,  3  lub   z wykorzystaniem  kodowania,   wiadomości
                                zaznacz opcję Przy kliknięciu myszą
                                                                                 czyli przedstawiania informacji
       zadań i pozwalają        Po:, a następnie ustaw liczbę sekund,  4  .      za pomocą umownych znaków.
                                kliknij w przycisk Zastosuj do wszystkich
                                                                                 Biorą w niej udział uczniowie
                                                                                 z ponad 180 krajów świata.  uzupełniające
       nabyć nowe             Zapisz prezentację:  1                                           temat lekcji
       umiejętności             kliknij w przycisk Plik  1  , wybierz opcję Za-
                                  2  , w nowym oknie wybierz miejsce
                                pisz jako
                                zapisu i napisz nazwę pliku  3  ,
                                z listy rozwijanej Zapisz jako typ: wybierz
                                Prezentacja programu PowerPoint  4  i za-  2
                                                 3            3.  Wspólnie z koleżanką lub kolegą zaprogramuj grę – zgadywankę ortograficzną, w której gracz otrzyma punkt
                                twierdź przyciskiem Zapisz  5  .
                                                  4            za każdą poprawną odpowiedź. Wymyśl pytania dotyczące zagadnień ortograficznych. Do sumowania
                                                  5            punktów wykorzystaj zmienną punkty z kategorii Zmienne. Dołącz dźwięk, który zostanie odtworzony po po-
                                                               prawnie udzielonej odpowiedzi. Zapisz program na swoim komputerze.
       Więcej na temat        Więcej na temat
                              Zapisanie prezentacji multimedialnej w formacie
       Treści dodatkowe       Pokaz programu PowerPoint pozwoli na odtworzenie
                              jej w każdym komputerze z zainstalowanym systemem
                              Windows.
       W skrócie              W skrócie     Czy już umiesz?
       Najważniejsze            Odpowiednie tło slajdów sprawi, że prezentacja   1  Wykonaj w programie Microsoft PowerPoint
                                multimedialna będzie czytelna, przejrzysta
                                              prezentację o swojej miejscowości. Napisz
                                i atrakcyjna.  odpowiednie teksty i wstaw obrazy. Zastosuj
       informacje z lekcji      Po wpisaniu tekstów i wstawieniu elementów   2  animacje i przejścia slajdów.
                                              Jak myślisz, dlaczego niektórzy internauci
                                graficznych należy je sformatować, zastosować
                                animacje i przejścia slajdów.  przedstawiają w internecie swój
                                              nieprawdziwy wizerunek? Dlaczego chcą
                                              ukryć prawdę o sobie?
                                              ukryć prawdę o sobie?
                                                73 73                           23 23
                                            Czy już umiesz?
                                            Polecenia i pytania
                                            na koniec lekcji                                Tego podręcznika
                                                                                            będą używać inni uczniowie.
                                                                                            Niczego w nim nie zapisuj.
      W podręczniku umieszczono zrzuty ekranu: systemu Windows 10 Home,                     Przekaż go w dobrym stanie.
      oprogramowania Microsoft Office Standard 2019
       Znaczenie ikon
                nawiązanie             zastosowanie                          nawiązanie                praca
                do ilustracji          nowoczesnych                          do innego                 zespołowa
                                       technologii                           przedmiotu
                                       informacyjnych
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11