Page 10 - informatyka 5
P. 10

Sortowanie  – porządkowanie          3.    Sprawdź w słowniku ortograficznym pisownię wyrazów: sortowanie,
                                                  porządkowanie, grupowanie, podział, cecha. W jaki sposób odnaj-
       elementów według określonych
                                                  dziesz podane wyrazy? Od czego zaczniesz poszukiwania? Dzięki
       cech.
                                                  czemu można szybciej odnaleźć wyraz w uporządkowanym zbiorze
                                                  haseł?
                                                  Odszukaj te same wyrazy w internetowym słowniku języka pol-
                                                  skiego. Czym się różniły twoje czynności związane z korzystaniem
                                                  z książkowej i internetowej wersji słownika?



























                                            4.    Wyobraź sobie, że masz dziewięć kolorowych odcinków, z których
                                                  chcesz zbudować pięć trójkątów. Przeanalizuj problem i narysuj trój-
                                                  kąty w edytorze grafiki Paint.
                                                  Zastanów się, czy możliwe jest rozwiązanie podobnego problemu
                                                  z użyciem siedmiu odcinków. Aby sprawdzić rozwiązania, narysuj je
                                                  w edytorze grafiki.





       W skrócie                                                 Czy już umiesz?



             Rozwiązywanie problemów rozwija logiczne              1  Wymień etapy rozwiązywania problemów.
             myślenie i może być ciekawą zabawą.
                                                                   2  W jakich sytuacjach znalezione rozwiązanie
             Podczas rozwiązywania problemu należy:                   nie powinno być stosowane?

                –  dostrzec problem, przeanalizować                3  Podaj przykład sytuacji problemowej, w której
                 sytuację zadaniową (problemową),                     zbyt mała liczba danych uniemożliwia jej
                 określić cel działania,                              rozwiązanie.

                –  zastanowić się, jakie są sposoby                4  Wymyślcie wspólnie koleżankami i kolegami
                 rozwiązania, i wybrać najbardziej                    sytuacje problemowe z zakresu różnych
                 odpowiedni,                                          dziedzin życia. Opracujcie rozwiązania
                                                                      problemów krok po kroku w edytorze grafiki
                –  zastosować wybrany sposób i sprawdzić,             lub w edytorze tekstu i zaprezentujcie je na
                 czy problem został rozwiązany (jeśli nie –           forum klasy. Do prezentacji wykorzystajcie
                 szukać innego rozwiązania).                          projektor lub tablicę multimedialną.


                                         8
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15