Page 14 - informatyka 8
P. 14

1.2     Algorytmiczne rozwiązywanie problemów warunkowych




        Podejmij temat                  O O  Jak rozumiesz zacytowany fragment książki?
           Budowanie algorytmów jest tak stare, jak dążenie człowieka do rozwiązywania problemów lub zdobywania wyznaczanych celów. Czło-
        wiek (…) zawsze starał się ułatwiać sobie życie oraz ulepszać metody realizacji swoich zamierzeń, bez względu na to, czy było to wzniecanie
        ognia, budowanie piramid, wysyłanie wiadomości, sterowanie maszynami, porządkowanie obiektów lub wielkości, wychodzenie z labiryntu,
        doręczanie listów czy choćby nawet pakowanie plecaka.
                                                                                                Maciej Sysło, Algorytmy



        Instrukcja zagnieżdżona         Często najlepszym sposobem rozwiązania problemu jest wykorzystanie algoryt-
        – instrukcja, która znajduje się   mu warunkowego, który uzależniony jest od spełnienia lub niespełnienia określo-
        w innej instrukcji.             nego warunku. Jeśli algorytm zawiera więcej niż jeden warunek, można zastoso-
                                        wać połączenie kilku funkcji w jednej formule. Taki sposób łączenia warunków
                                        nazywany jest instrukcją zagnieżdżoną.

        1.   Wykonaj w arkuszu kalkulacyjnym tabelę z liczbą zadań, które rozwiązali uczniowie w ramach przygotowań do kon-
             kursu chemicznego. Zastosuj funkcję JEŻELI, dzięki której przy imionach uczniów, którzy rozwiązali 5 lub więcej zadań,
             wyświetli się ocena celujący, przy imionach tych, którzy rozwiązali 3 lub 4 zadania – ocena bardzo dobry, a przy pozo-
             stałych imionach – znak +. Zapisz plik pod nazwą Konkurs chemiczny.




        Krok po kroku


        Wprowadź dane do tabeli i zastosuj funkcję, która wyświetla odpowiednie napisy:


        O O  wykonaj w arkuszu kalkulacyjnym tabelę według wzoru, nadaj
             plikowi nazwę Konkurs chemiczny,

        O O  zaznacz pierwszą pustą komórkę wiersza Ocena  1   (np. B3)                  3
             i wybierz funkcję JEŻELI z kategorii Logiczne  2  ,                         4
                                                                                                      5
        O O  w oknie Argumenty funkcji w okienku Test_logiczny wpisz
             B2>=5  3  , w okienku Wartość_jeżeli_prawda wpisz celujący  4  ,
             a okienku Wartość_jeżeli_fał sz wpisz JEŻELI(B2>=3;”bardzo
             dobry”;”+”)  5  , potem zatwierdź przyciskiem OK  6  ,                                   6
        O O  skopiuj wyniki wzdłuż wiersza  7  , zapisz plik.



                                       2





                             1
                                                                                                             7


                                       12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19