Page 10 - informatyka 8
P. 10
1.1 Formułowanie, analizowanie i rozwiązywanie problemów.
Funkcje arkusza kalkulacyjnego
Podejmij temat O O Powiedz, jak rozumiesz podany cytat.
...gdy jasno widzimy cel, który chcemy osiągnąć, to zrobiliśmy już więcej niż połowę drogi.
Henry Louis Le Chatelier [czytaj: ąri lui le szatelje], francuski chemik, teoretyk organizacji i zarządzania
Sytuacje problemowe dotyczą wielu dziedzin życia. Punktem wyjścia jest sformułowanie problemu. Wnikliwa analiza
danych i logiczne myślenie pomagają w odnalezieniu najlepszego sposobu rozwiązania i osiągnięcia założonego celu.
Skutecznym narzędziem do rozwiązywania problemów jest m.in. arkusz kalkulacyjny.
1. Uczniowie klasy 8 postanowili przeanalizować średnie temperatur i roczne sumy opadów atmosferycznych w dziesięciu
miastach Polski, aby wybrać miejsce docelowe wycieczki klasowej.
Skorzystaj z Małego Rocznika Statystycznego Polski 2020 (dostępnego w internecie) i wprowadź do tabeli arkusza kalku-
lacyjnego dane według przykładu. Zastosuj filtr, aby sprawdzić, w których miejscowościach odnotowano średnie tempe-
ratur większe lub równe 10,5oC oraz roczne opady mniejsze lub równe 450 mm. Nadaj plikowi nazwę Temperatura i opady.
Krok po kroku
Wprowadź dane do tabeli arkusza kalkulacyjnego i zastosuj filtr:
O O zaznacz kolumnę Średnia tem-
peratura powietrza 1 ,
O O kliknij w przycisk Sortuj i filtruj
i wybierz opcję Filtruj 2 ,
O O rozwiń listę w komórce Śred- 2
1
nia temperatura powietrza 3
i wybierz opcje Filtry liczb 4 ,
Większe niż lub równe… 5 ,
O O w oknie Autofiltr niestandardo-
wy obok napisu jest większe niż
lub równe wpisz liczbę 10,5 6 ,
3
zatwierdź przyciskiem OK 7
(zostaną wyświetlone tylko
4 wiersze tabeli),
4
O O podobnie postępuj z kolumną
Roczne opady atmosferyczne, 6 5
O O sprawdź wyświetlone wyniki
i usuń filtry, używając przycisku 7
.
8