Page 43 - informatyka 8
P. 43
3 Odpowiedz na pytania.
z Jak wyjaśnisz komuś młodszemu, czym się różni programowanie wizualne od tekstowego?
z Czym się różni instrukcja zagnieżdżona w arkuszu kalkulacyjnym od pętli zagnieżdżonej w Scratchu?
z Do rozwiązania jakich sytuacji problemowych z życia codziennego można wykorzystać iterację, a do jakich –
rekurencję?
4 Pomyśl, jak dokończyć rozpoczęte zdania. Przedstaw swoją wypowiedź w klasie.
z Instrukcje zagnieżdżone zawierają... z Sortowanie przez wybieranie polega na…
z Algorytm Euklidesa jest sposobem… z Listy, czyli tablice, zawierają...
5 Powiedz, jak rozwiązać sytuację problemową, jeśli niezbędne jest zastosowanie więcej niż jednego warunku
w jednej formule.
6 Wykonaj w arkuszu kalkulacyjnym dwie tabele. W jednej wpisz imiona 10 uczniów oraz ich przykładowe oceny
z ostatniego sprawdzianu. W drugiej – wypisz nazwy ocen szkolnych (celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny,
niedostateczny) i użyj takiej funkcji, aby obok nich zostały wyświetlone liczby poszczególnych ocen, które uzyskali
uczniowie.
7 Pracując w grupach, zaprogramujcie skrypty w środowisku Scratch oparte na iteracji z wykorzystaniem:
— postaci (I grupa),
— rysowania (II grupa),
— dialogu (III grupa),
— sortowania (IV grupa).
8 Zorganizujcie klasowy konkurs na zaprogramowanie w środowisku Scratch skryptu z zastosowaniem rekurencji
oraz list. Możecie pracować w parach.
9 Przeanalizuj podany kod programu, który prosi użytkownika o podanie
imienia (operator != oznacza nie jest równe). Użycie pętli while sprawia,
że po wpisaniu powitania Cześć! program kończy działanie. Wprowadź
kod programu w Pythonie. Uzupełnij go, wpisując odpowiednie dane
tekstowe i sprawdź jego działanie.
10 Przeanalizuj kod programu, który przy użyciu pętli for in prosi o podanie
hasła. Jeśli użytkownik poprawnie wpisze hasło (poufnehaslo), pojawi
się komunikat Witaj! (operator == oznacza jest równe, instrukcja
break przerywa wykonywanie pętli z pominięciem instrukcji else).
W przeciwnym wypadku program wyświetli komunikat Błąd!
(niewłaściwe hasło można wpisać tylko trzy razy). Wprowadź kod
programu w Pythonie i wpisz brakujące dane w instrukcji range().
Sprawdź jego działanie.
11 Dokończ podany kod programu w Pythonie, który z zastosowaniem pętli
for in wyświetla zbudowany z gwiazdek trójkąt prostokątny określoną
liczbę razy.
12 Powiedz, jak rozumiesz podany cytat.
Mierzenie postępów w tworzeniu programu ilością kodu jest jak mierzenie
postępów budowy samolotu za pomocą wagi.
41