Page 43 - informatyka 8
P. 43

3   Odpowiedz na pytania.
                  z  Jak wyjaśnisz komuś młodszemu, czym się różni programowanie wizualne od tekstowego?
                  z  Czym się różni instrukcja zagnieżdżona w arkuszu kalkulacyjnym od pętli zagnieżdżonej w Scratchu?
                  z  Do rozwiązania jakich sytuacji problemowych z życia codziennego można wykorzystać iterację, a do jakich –
                   rekurencję?
          4    Pomyśl, jak dokończyć rozpoczęte zdania. Przedstaw swoją wypowiedź w klasie.

                  z  Instrukcje zagnieżdżone zawierają...         z   Sortowanie przez wybieranie polega na…
                  z  Algorytm Euklidesa jest sposobem…         z   Listy, czyli tablice, zawierają...

           5   Powiedz, jak rozwiązać sytuację problemową, jeśli niezbędne jest zastosowanie więcej niż jednego warunku
               w jednej formule.

          6    Wykonaj w arkuszu kalkulacyjnym dwie tabele. W jednej wpisz imiona 10 uczniów oraz ich przykładowe oceny
               z ostatniego sprawdzianu. W drugiej – wypisz nazwy ocen szkolnych (celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny,
               niedostateczny) i użyj takiej funkcji, aby obok nich zostały wyświetlone liczby poszczególnych ocen, które uzyskali
               uczniowie.

           7   Pracując w grupach, zaprogramujcie skrypty w środowisku Scratch oparte na iteracji z wykorzystaniem:

               —   postaci (I grupa),
               —   rysowania (II grupa),
               —   dialogu (III grupa),
               —   sortowania (IV grupa).

          8    Zorganizujcie klasowy konkurs na zaprogramowanie w środowisku Scratch skryptu z zastosowaniem rekurencji
               oraz list. Możecie pracować w parach.

          9    Przeanalizuj podany kod programu, który prosi użytkownika o podanie
               imienia (operator != oznacza nie jest równe). Użycie pętli while sprawia,
               że po wpisaniu powitania Cześć! program kończy działanie. Wprowadź
               kod programu w Pythonie. Uzupełnij go, wpisując odpowiednie dane
               tekstowe i sprawdź jego działanie.



          10   Przeanalizuj kod programu, który przy użyciu pętli for in prosi o podanie
               hasła. Jeśli użytkownik poprawnie wpisze hasło (poufnehaslo), pojawi
               się komunikat Witaj! (operator == oznacza jest równe, instrukcja
               break przerywa wykonywanie pętli z pominięciem instrukcji else).
               W przeciwnym wypadku program wyświetli komunikat Błąd!
               (niewłaściwe hasło można wpisać tylko trzy razy). Wprowadź kod
               programu w Pythonie i wpisz brakujące dane w instrukcji range().
               Sprawdź jego działanie.

          11   Dokończ podany kod programu w Pythonie, który z zastosowaniem pętli
               for in wyświetla zbudowany z gwiazdek trójkąt prostokątny określoną
               liczbę razy.
          12   Powiedz, jak rozumiesz podany cytat.

               Mierzenie postępów w tworzeniu programu ilością kodu jest jak mierzenie
               postępów budowy samolotu za pomocą wagi.





                                                                                   41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48